Han raderar meddelanden från exet
20.02.2021
Nu har jag ett problem.
Min pojkvän berättade för mig igår att hans ex har börjat skriva till honom. Jag ville se vad det var men han hade raderat största delen av konversationen.
Jag sa att det var synd att han hade raderat meddelandena (blev ju lite osäker på honom), vilket resulterade i lite tjafs, och slutligen i att jag bad om att få kolla genom hans telefon. Jag vet att det klassas som "psycho beteende" att kolla genom någons telefon, men eftersom att jag länge haft en dålig magkänsla om huruvida jag kan lita på honom eller inte så kände jag att nu fan måste jag se. Jag fick då se att han skickat för en månad sedan med henne på snapchat, och att det då var han som började konversationen. Inget värre än typ "Hur är det med dig?" stod där, men jag vet ju inte om han raderat något. Eftersom att min pojkvän är deprimerad förklarade han att han hade sökt tröst hos exet för att han mådde så dåligt.
Jag tror, eftersom att han är deprimerad och har dålig självkänsla, att han har skrivit med henne för att få bekräftelse, inte för att få tillbaka henne. Gör det saken okej? Enligt honom vill han absolut inte ha tillbaka henne.
Eftersom att jag haft pojkvänner tidigare som varit otrogna mot mig, har jag själv svårt att avgöra om det är jag som har trust issues och övertänker. Eller om min nuvarande pojkvän faktiskt också är en otrogen person.
Jag tror att han skulle vara fantastisk om han hade bättre självkänsla och inte var deprimerad. Det känns som att det är hans psykiska problem som talar när han söker bekräftelse från ex på detta sätt. Ska jag fortsätta vara med honom i hopp om att han börjar må psykiskt bättre (han går hos en psykolog), eller är han som sagt bara en otrogen person som ska dumpas?
Exet och han är inte vänner. Han säger att han dumpade henne för att hon inte brydde sig om honom. -

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.02.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, jag kan förstå att det här har varit en stressande upplevelse för dig, speciellt med det som du har i bagaget från tidigare relationer.
Det finns många aspekter av den här situationen, och jag ska försöka bena ut dem lite i mitt svar, så får du själv ta ställning till vad du tycker om det jag skriver! Så det här är helt enkelt hur jag ser på det, men det finns ju alltid fler sätt att se på samma sak.
För det första så tycker jag det är ett bra tecken att han berättade för dig att han hade skrivit med henne. Det tyder ändå på att han vill vara ärlig med dig, det hade varit mycket mera att gå bakom ryggen om han inte hade sagt nåt. Det var knappast speciellt lätt för honom att berätta det här, eftersom han visste det skulle vara känsligt för dig.
MEN sen tycker jag också att det inte är riktigt okej att han skjuter över det på sitt ex, att det var hon som tagit kontakt och velat prata när du själv såg att han skickat först och han själv också säger att han sökte sig till henne för tröst (trots att han säger att han tidigare känt att hon inte bryr sig). Det känns som att det finns tvetydliga budskap i det, som att han inte äger sina handlingar helt.
Nu vet jag ju inte på vilka platformer de har talat – men om det är bara på snapchat, kan det då vara så att han bara inte sparat meddelandena så de försvunnit, alltså inte medvetet tänkt att han ska radera allt? Men om det också varit på andra platformer, vad är hans förklaring till att han raderat dem? Jag förstår dig helt att du blir misstänksam över vad det funnits där som han raderat. Kanske är förklaringen så enkel så att fast där inte stått något ”hemskt” utan helt vanliga saker så har han skämts så mycket över sitt beteende ändå att han raderat det – tills han börjat må så dåligt över det att han i alla fall berättade för dig. MEN om du ändå inte kan släppa saken så finns det faktiskt en annan sista utväg och det är att du helt kallt frågar hans ex om saken, och säger att han raderat meddelanden och du vill veta vad de skrivit för att du blivit obekväm av att han raderar saker. Om du väljer att gå den här vägen så är det viktigt att du är tydlig med att du inte beskyller hans ex för något utan är trevlig med henne – det är mest chans hon samarbetar då, plus att hon i princip inte har gjort nåt fel.
Sen så vill jag också tillägga att även om ens partners ex kan vara känsliga ämnen för en, så är de också ”bara människor”, och det är många som väljer att vara vänner med sina ex för att det är ju någon som känt en bra och ibland kan man sakna dem som människor även om man inte saknar relationen. Här är det dock fråga om kommunikation mellan er också – skulle du vara bekväm med att han var vän med sitt ex eller inte?
Ledsen att höra att din partner är deprimerad, bra att han får hjälp för det av någon professionell. Det ska inte bli så att du känner att det blir på ditt ansvar att bära hans mående! Och här vill jag även lägga till, i egenskap av någon som själv varit deprimerad, att en psykisk diagnos inte ursäktar dåligt beteende. Det kan kanske förklara en del saker, men det är ingen automatisk ursäkt, en person som mår dåligt ansvarar också över sina handlingar precis som vem som helst. Det är mycket troligt att han är ärlig när han säger att han skrivit med henne för att få bekräftelse och inte för att få tillbaka henne – men beroende på vad som sagts – är det då okej med dig, och (!) är det ett okej beteende mot hans ex? Hennes känslor är också relevanta.
Det är bara du som kan bestämma vad som är okej och inte för dig. Tror du att du kommer kunna känna dig trygg med honom efter det här? Finns det något sätt han kan hjälpa dig att igen börja lita på honom, ifall du känner att du vill ge honom mera tid? Kommunicera de här sakerna med honom.
Om du bestämmer dig för att du vill fortsätta förhållandet så är det här mina råd:
Ni börjar ha varit tillsammans en sån stund nu att om ni inte har haft diskussionen om var era gränser går så är det dags att ha en sån diskussion, passa på nu när de här sakerna ändå är på tal. Exempelvis vad är otrohet? Folk kan ha förvånansvärt olika syn på den saken, så nåt känns självklart för en själv är inte nödvändigtvis det för någon annan. Så diskutera era gränser med varandra, och vilken typ av ärlighet/öppenhet ni förväntar er av den andra för att känna er trygga i förhållandet.
Min PERSONLIGA åsikt är att det inte är otrogenhet att prata med sitt ex sålänge som det är helt vanliga vänskapliga samtal, både jag och min partner pratar ibland med våra ex utan att det är nåt konstigt med det, men i det här fallet när han raderat meddelandena så kan jag förstå om du behöver få lite extra bekräftelse för att känna dig trygg igen. Och om du inte kan känna dig trygg igen utan det här lämnar som ett sår, så då behöver du fundera på om du alls vill fortsätta förhållandet, för det måste finnas en viss grundtrygghet och tillit för att saker ska fungera.
Jag tror dock som du på den punkten att han kanske skulle bete sig mera ”stabilt” om han började må bättre, och då också kunna/orka vara en bättre partner. Var dock beredd på att även om han går till en psykolog så kan det ta en stund, det tar olika länge för alla. Men jättebra att han är villig att försöka, om man är villig att ta emot hjälp så går allt sååå mycket bättre! Du kan föreslå åt honom att han ska ta upp det här som nu hänt med sin psykolog.
Många kramar, Kix