Hjälp
29.03.2020
Hej, har haft mens i snart 3 år. Har inte alltid haft stark mensvärk men har fått det nu de senaste året. Min mens är väldigt oregelbunden, den är oftast sen med 1-2 månader( längsta har varit 3 månader). Jag mår väldigt illa vid mensen också ingen matlust alls. Jag har fått värkmedicin men den hjälper inte. Tror inte mina föräldrar vill jag ska använda ppiller. Vad ska jag göra Hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej,
Jag förstår att det orsakar problem då mensen är oregelbunden, och då du tidvis har mensvärk som påverkar vardagen. Jag vet ju inte vad det är för värkmediciner du har, men om du brukar ta t.ex. Burana eller Panadol så finns det andra värkmediciner som man kan få på recept som kanske hjälper bättre mot just mensvärk. Då lönar det sig att kontakta preventivrådgivningen så kan du diskutera saken med dem och vid behov få en tid till en läkare.
Precis som du själv skriver så skulle antagligen p-piller hjälpa. Både på det sättet att din mens skulle bli mer regelbunden och antagligen skulle de minska din mensvärk. Men ingen kan tvinga dig att äta p-piller om du inte själv vill det. Däremot är du redan tillräckligt gammal för att fatta beslut som gäller din hälsa själv, så med andra ord kan inte dina föräldrar bestämma över den saken. Det är ju trots allt inte dina föräldrar som har mensvärk utan du.
Din oregelbundna mens kan hänga ihop med din vikt, men det är alltid individuellt, så det finns inga garantier för att din mens skulle vara mer regelbunden även om du vägde mer.
Fundera igenom situationen och tala gärna med preventivrådgivningen, det kan hända att de kommer att tänka på någonting som skulle kunna hjälps.
Kram
Tessi