Hjälp snabbt!
02.05.2021
Jag är i slutet av min mens (då en norm. Tampong inte blir helt full på 8 h men jag för säkerhets skull lägger in en sån för att inte blöda igenom ifall att). Lade in en norm. runt 22:45 igår och vaknade idag runt 11:45 och märkte att jag inte tagit ut den! Tog ut den och kanske 30% av den blivit röd. Är detta farligt? Farligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2021
Hej,
Du kan nog vara ganska lugn. Man skall inte ha i tamponger längre än 8h precis som du skriver, men dagens tamponger är inte heller likadana som de som fanns på 70-80-talet, så risken för TSS (toxic shock syndrome) är inte alls lika stor idag. TSS uppstår då bakterier som börjar växa i tampongen utsöndrar ett gift, det är idag mycket ovanligt men fortsättningsvis allvarligt då det uppkommer.
Följ med hur du mår. OM du skulle börja kräkas eller få diarré, få huvudvärk eller ont i musklerna så skall du genast kontakta en läkare, men sannolikt händer det ingenting alls.
Skaffa gärna en menskopp istället, för med en kopp är risken inte alls lika stor eftersom bakterierna inte på samma sätt kan föröka sig i silikon som i en tampong. Menskoppen kan du därför ha i längre utan att tömma/tvätta den, och den är snällare med dina slemhinnor.
Kram,
Tessi