Hjälpa människor!
23.03.2020
Hur skulle man kunna hjälpa människor just nu? Jag tänker typ barn som har skit hemma och nu inte får gå till sin frizon skolan eller barn som behöver hjälp med detta extra skolarbete men inte har någon i sin närhet som kan hjälpa? Etc. Gärna konkreta tips på någon man kan kontakta eller vad jag konkret ska göra. Linus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2020
Hej,
Jag tycker att det är fint att du tänker så osjälviskt och skulle vilja hjälpa till. Det största problemet med det just nu är tyvärr att man så lite som möjligt skall komma i direktkontakt med andra, så möjligheten att t.ex. göra direkta hembesök hos någon för att hjälpa till är väldigt små. Olika föreningar och organisationer har ändå utvecklat olika system för att t.ex. hjälpa till med att gå till butiken eller apoteket för sådana personer som inte själva kan göra det. Så jag rekommenderar att du t.ex. hör dig för med röda korset på din hemort och kollar om du via dem kunde få något uppdrag och hjälpa till.
I övrigt är nog det bästa du kan göra att följa de allmänna rekommendationerna - både för att skydda dig själv och andra. Var vänlig mot de människor du ser, på detta sätt kan du hjälpa till att sprida god stämning i dessa tider.
Kram
Tessi