Hjälppp snaabbt!
20.10.2020
Jag har skärt mig själv länge nu men nu så råkade jag skära mig djupt. Skärde av mig en stor bit hud, det är ganska djupt också blöder jättemycket, vågar inte säga åt någon snälla hjälp

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.10.2020
Hej <3
Det är nu ungefär 19 timmar sen du skrev in, så jag antar att såret på ett eller annat sätt har lugnat ner sig? Förlåt att jag inte såg frågan omedelbart, men jag hade slutat jobba för dagen redan när du skrev in den, förstår varför du ville ha svar så snabbt, det låter som att det här var en väldigt obehaglig upplevelse för dig :(
Om du skurit för djupt så skulle jag nog absolut rekommendera att söka dig till vård för att ha någon att titta på det, speciellt om du råkat skära av en bit. Det här för att det inte ska bli infekterat, och så att de kan kolla så du inte i misstag skurit av något som måste repareras där under huden. Jag förstår om du på något vis känner skam över det att du skadar dig, och är rädd för vad andra människor ska säga och tycka, men de som tar emot dig är professionella och ska vårda ditt sår oavsett om du gjort det själv eller skadat dig på nåt annat sätt. Det är deras jobb. Det är inte så ovanligt att människor skadar sig när de mår dåligt, så de vet nog om att det händer och de har antagligen sett det förut.
Som sagt så är det ju nu nästan en dag sen du skar dig så den mest akuta blödningen har säkert slutat och det är antagligen för sent att sy det, men gå ändå till exempelvis till skolhälsovårdaren eller hälsostationen och visa upp det. Finns det någon kompis eller vuxen/vuxnare person du kunde ha att komma med dig om det känns läskigt att åka själv?
Det du kan göra på egen hand är att se till att såret hålls rent, det finns exempelvis sårrengöringsmedel att köpas på apoteket. Håll torrt kring såret, om det är fuktigt så kan där börja växa bakterier. Jag kan inte säga så mycket om hur du själv kan ta hand om såret, eftersom jag inte kan se hur det ser ut. HÄR finns en liten guide för hur man kan ta hand om olika sår. Men att själv göra det är nog BARA BARA i nödfall om du verkligen inte ser någon annan utväg, för det blir nog inte lika bra som när en professionell gör det, och som sagt om såret gått djupt så skulle det vara bra om någon kunde kolla så att allt där under huden ser ut som det ska. Om du tar hand om det själv så kan det också lämna mera ärr än om du söker dig till någon som har en utbildning i hur man tar hand om sår. Om du någon gång igen råkar skära för djupt (hoppas inte <3 ) så skulle det nog vara bra om du på nåt sätt kunde ta dig genast till akuten, så det kunde sys.
Håll koll på såret efter tecken på infektion. Blir det väldigt rött kring det, sväller upp, ömmar, vätskar sig, kommer var ur det, eller du får feber så är det här infektionstecken. Om det här händer så då MÅSTE du söka vård så inte infektionen sprider sig, då kan det bli väldigt farligt.
Du skriver att du har skadat dig länge. Jag vet att det kan vara svårt att sluta skära sig, det blir lite som ett beroende, och att det här betyder att du kanske kommer göra det igen. Därför vill jag också säga att du ska se till så att de saker du använder att skada dig med är rena, så sterila som det går. Det finns desinfektionsmedel ”för instrument och ytor” att köpas på apoteket, tvätta det du skadar dig med med något sånt. Tvätta också av huden på stället där du tänkt skada dig, så det inte finns bakterier där heller.
Men det som jag kanske funderar på mest just nu är om det har hänt nåt skilt i ditt liv som ledde till att du skar dig så djupt den här gången? Har du någon du kan prata om det med? Exempelvis kuratorn på din skola? Du måste inte berätta om att du skadar dig om du inte är redo för det ännu, men det skulle nog ändå vara bra om du fick prata om allt det andra som du känner och går genom.
Jag skulle hemskt gärna prata mera med dig om det här, så om du vill får du gärna skicka in en ny fråga och berätta lite om hur du mår och sådär, vad du funderar på. Kanske berätta om varför du skadar dig, om du vill berätta. Jag förstår att det kan vara svårt att sluta skära sig och att man gör det av en orsak, men jag tror också att det hjälper jättemycket om man vågar börja prata om den orsaken med någon, så att man hittar någon annan typ av ”release” än att skada sig. Det är möjligt att få det att sluta, jag tror på dig <3 Du kan medvetet börja försöka trappa ner hur mycket du skadar dig när du skadar dig, och försöka få det att bli mindre och mindre varje gång. Jag skulle också rekommendera att du börjar skriva dagbok om allt vad du upplever just nu, både positiva och negativa saker. Att skriva är ett jättebra sätt att få utlopp för sina känslor och tankar.
Ta hand om dig!
Många kramar, Kix