hormon problem typ
05.09.2020
slutet av april så var jag uppe till 7 på morgonen och spelade med en kompis, vaknade upp vid typ 12 utan morgonstånd. jag var kåt 24/7 innan detta hände, nu efter detta så är jag otroligt mycket mindre kåt. efter det så har jag bara fått morgontstånd ett par ggr, typ 4-6 ggr. har inte gjort ngt åt saken eftersom jag har trott att detta kommer lösa sig själv. jag testade att sova mer om nätterna o sånt fast ingenting har hjälpt. vettefan om detta är hormonproblem eller ifall jag själv har fuckat upp allt. lmao69fff

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2020
Hej.
Jag tror att situationen skulle bli betydligt lättare för dig om du inte oroade dig så mycket. Det är helt normalt att den sexuella lusten går i vågor - ibland är man mer sugen och ibland mindre - och det är ingenting du själv behöver försöka styra. Ibland kan perioderna av lust/olust växla snabbt och ibland tar det längre tid. Det man vet är att allting du gör påverkar din kropp och din sexuella lust, så om du t.ex. är stressad, nedstämd eller inte tar hand om dig så mår hela du sämre - även din sexlust.
Morgonståndet i sig handlar väldigt lite om sexuell lust och mer om hormonella saker och processer inne i kroppen - men dessa kan du inte heller styra med viljan. Du behöver inte oroa dig. Det finns inget sätt på vilket du kan ha förstört din kropp genom att du vakade en natt i April. Men precis som du själv skriver så är det givetvis bättre för din kropp om du sover regelbundet (nattetid) och äter och rör på dig lagom mycket. Jag vet att det låter hopplöst tråkigt men så är det - kroppen tycker om rutiner.
Jag tror precis som du själv - att detta "problem" kommer att lösa sig av sig själv. Både din kropp och din personlighet utvecklas jättemycket just nu så försök att ha tålamod. Din sexlust kommer nog tillbaka och jag tror inte att du har fuckat upp någonting.
Kram
Tessi