Hur går det ogentligen
19.10.2021
Asså jag fattar inte hur man får barn jag fattar att man har sex och lägger pennisen i musen men hur gör man det? Milo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Jag är inte säker på om du menar hur man gör då man har sex eller hur det går till då man får barn? Det kan, men behöver inte nödvändigtvis vara samma sak.
Sex kan man ha på väldigt många olika sätt, beroende på vem som är inblandade och vad man tycker om. Men för att det skall bli barn så krävs det att både en tjej och en kille är inblandade.
Förhoppningsvis har man sex med en person man tycker om och litar på - och att båda två vill samma sak. Man börjar ofta med det som kallas "förspel", d.v.s. man kysser och smeker varandra på kroppen och njuter av att vara nära och röra vid varandra på ett sätt som känns skönt. Då killen blir upphetsad så får han stånd, vilket innebär att hans penis blir styv. Det är inte alltid lika lätt att märka att en tjej blir upphetsad - men det sker många små förändringar också i hennes kropp. Bland annat brukar slidan bli fuktig och hennes blygdläppar blir svullna och särar på sig lite mer.
Själva samlaget går till så att killen lägger in sin penis i tjejens slida och man rör sig på ett sätt som gör att den åker fram och tillbaka inuti henne. Efter ett tag brukar killen få orgasm och i samband med detta brukar han få utlösning. Då han får utlösning sprutas spermierna ut ur killens penis och in i tjejens slida - och det är då hon kan bli med barn. Men för att tjejen skall bli gravid krävs det att hon ungefär samtidigt har ägglossning, så långt ifrån alla gånger man har sex resulterar i att man får barn.
Detta var väldigt förenklat beskrivet, men vartefter du blir lite äldre kommer du att förstå att sex handlar om mycket mer än bara samlag - och att samlag handlar om mycket mer än att försöka bli gravid. Men det är bra att du är nyfiken och det är bra att du frågar då det är någonting du funderar över.
Kram,
Tessi