illamående
19.05.2021
jag har inte känt glädje på flera månader, varit nedstämd nästan hela tiden, alltid trött och inget intresse för att göra någonting.
är jag bara lat eller behöver jag söka hjälp?

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.05.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du varit nedstämd på sistone.
Det räcker egentligen att man har känt sig nedstämd (på ett vis som påverkar ens liv negativt) längre än två veckor i sträck för att man kan börja misstänka någon typ av depression, så jag skulle nog rekommendera att du söker hjälp om det pågått i flera månader. Speciellt eftersom du har andra symptom också. Jag säger inte nödvändigtvis att du ÄR deprimerad bara för det (sånt går inte att veta på distans över text), bara att det är en lång tid att känna sig så, och att det blir tungt att bära på såna känslor länge utan hjälp.
Jag kan lista några andra symptom så kan du själv fundera på om det stämmer in på dig:
- Att man drar sig undan andra människor
- Saker man brukar tycka om att göra känns inte lika roliga längre
- Att man blir lättare irriterad än förut
- Gråter ofta, eller inte gråter alls fast man känner att man borde gråta
- Ont i magen, huvudvärk, ont i ryggen
- Trötthet som inte verkar gå om fast man sover mycket
- Svårt att sova
- Självmordstankar
- Låg självkänsla
- Svårt att koncentrera sig
- Ingen aptit/Äter hela tiden
Oavsett om du känner igen dig på någon av de här andra sakerna eller inte, så ska du lyssna på dina känslor. Lathet har absolut ingenting att göra med saken, och du behöver inte känna att du gjort någonting fel. Det kan hända vem som helst av oss att vi har en period av svårare nedstämdhet, och det finns många saker det kan bero på.
Det kan hända att du kommer att börja känna dig bättre ”automatiskt” nu mot sommaren (vissa människor blir nedstämda under vintern på grund av mörkret), men oavsett så skulle det inte skada att du sökte hjälp. Att prata med någon professionell om saken kunde också ge dig verktyg för att i framtiden veta bättre på vilka olika sätt du kan hantera en sån här nedstämdhet om det händer igen! Du kan kontakta exempelvis kurator, skolpsykolog eller en hälsovårdare :)
Ifall du känner att du just nu inte vill gå till någon irl men ändå vill prova på hur det är att prata med någon om saken så finns också den anonyma Ärligt Talat-chatten.
Det du kan göra själv för att börja må bättre (eller i alla fall försöka förhindra att må sämre) är att hålla goda rutiner med regelbunden sömn, bra mat, motion, undvika alkohol, och att se till att göra saker som du själv tycker är givande och roliga (även om de kanske för stunden känns mindre roliga än vanligt).
Kom ihåg att du kommer inte alltid att må så här, det kommer att bli annorlunda! Ibland kommer det moln på himlen så att vi inte ser solen, men himlen finns alltid kvar där bakom när molnen blåst över.
Kram, Kix