Ingen motivation
02.09.2020
Hej! Jag har verkligen ingen motivation till att ta mig upp på morgonen och ta mig till skolan, och det har bara gått lite mera än 2 veckor sedan vi började igen efter sommarlovet. Innan sommarlovet var jag också extremt skoltrött, men jag klarade ändå av att sköta studierna. Nu vill jag helst inte ens behöva tänka på skolan, jag har verkligen ingen motivation alls. Det har hänt sig flera gånger att jag har skolkat från skolan, för jag har verkligen inte haft motivationen eller orken att ta mig dit. Det är inte heller så att jag blir mobbad eller inte har vänner i skolan och därför inte vill gå dit, utan jag trivs ändå helt okej i skolan, men arbetet är bara för mycket och motivationen finns inte. Jag har flera gånger haft tanken på att hoppa av och bara ge upp, men jag behöver ju ändå ha någonting att göra på dagarna, annars skulle jag nog snabbt få väldigt tråkigt. Finns det något som jag kan göra för att få upp motivationen och orken igen? skoltrött

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.09.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsamt att höra att du känner dig skoltrött! Det är ändå fint att höra att du har vänner i skolan och att du trivs okej där trots att arbetet känns för mycket och motivationen känns låg, det är en bra grund att bygga upp saker på igen.
Jag skulle först och främst föreslå att du går och talar med en handledare, jag vet ju inte var du studerar men där finns säkert någon studiehandledare, skolpsykolog, kurator, eller kanske någon lärare som du gillar som kan hjälpa dig hitta rätt person att ta upp det med? De finns där för att hjälpa dig, och det är inte ovanligt att människor känner sig skoltrötta mellan varven och kan behöva en liten knuff i rätt riktning för att komma ur det. Eftersom du har blivit antagen till skolan så ser de ju fint potential i dig och tror på dig, och vill inte att du ska behöva hoppa av! Om du är riktigt, riktigt trött så kanske det också finns en möjlighet att strukturera om dina studier lite så att du inte behöver göra dem i så snabb takt, utan istället kan ta dem på lite längre tid? Det är inget fel på att göra så heller, om skolan är sådan att de tillåter det.
Men först och främst nu så se till att du sover ordentligt varje natt, minst 8 timmar, gärna 9 eftersom du ännu är ung och kroppen behöver mera vila då. När man studerar så tar hjärnan mycket energi och kraft när den ska fokusera på uppgifterna framför en, och den behöver tid att få återhämta sig, vilket sker när man sover. Se också till att sömnen inte bara har kvantitet, utan också kvalitet. För att förbättra sömnens kvalitet kan det vara skäl att dra ner på koffeinintag (jag vet, det känns lite bakvänt när man är supertrött att dra ner på koffeinintaget, men många undersökningar stöder detta, drick mera vatten istället), att varva ner hjärnan ordentligt på kvällen genom att inte se på elektroniska skärmar (exempelvis telefonen som ger massa intryck), och att undvika alkohol. Se också till att äta näringsrik mat så du säkert får alla vitaminer du behöver! Nu till hösten kan det också vara bra att börja ta extra D-vitamin.
Men ork sitter ju både i kropp och knopp, så det gäller att ta hand om båda. Om det är så att du behöver lite egentid att ta hand om dig själv, vila, och göra saker du njuter av och mår bra av så ska du göra det, även om det betyder att någon gång behöva säga nej till att exempelvis gå ut med kompisar en helgkväll (eller just tvärtom, hitta på nåt med kompisarna om du känner du får mera energi av dem).
Att ha rutiner i vardagen hjälper också till för att få den att kännas mindre ansträngande. Kanske var det så att du studerade på distans i våras när corona-epidemin gjorde så att saker stängde ner? Då är det ju nog väldigt lätt tyvärr att man hamnar utanför rutinerna, och det har nog påverkat många av oss negativt med orken och motivationen. Så försök hitta en rutin som funkar, men gör den inte heller med FÖR stora krav på dig själv, utan gör dem med kärlek till dig själv och din framtid.
När det gäller motivationen finns det en del små saker man kan göra som tar en långt. Jag listar här under några som jag kom att tänka på:
• Fira de små sakerna. Vad gick bra under dagen? Vad har känts intressant? Reflektera över det en stund efter skoldagen, det behöver inte ta länge. För att förstärka effekten kan du skriva ner minst 3 bra saker om skoldagen. Det tränar hjärnan att söka de positiva sakerna istället för de negativa.
• Fundera på varför du började studera det du studerar. För att få bra motivation behöver den komma inifrån, att du vet att du vill göra det här för att du exempelvis är intresserad av ämnet eller att du har ett slutmål med det som att exempelvis få ett visst yrke. Att komma ihåg att du gör det här för DIG. Ibland när man studerar så kan det bli att det börjar kännas som att pressen att genomföra studierna kommer utifrån, att det är andra som vill att man ska prestera si eller så, och då kan det vara att man får sämre motivation än om den kommer genuint inifrån. Du presterar för din egen skull, inte för andras. Lättare sagt än gjort kanske, men värt att tänka på!
• Om du har kört fast i nåt, våga be om hjälp, det känns bättre om man är flera som funderar kring en sak än om du måste bära det bara i dig själv <3 Men det är du ju bra på gång med nu, eftersom du skickade åt oss!
Hoppas det reder upp sig snart!
Kram, Kix