Känslig?
21.03.2020
Är jag för känslig om jag tar illa upp av kompisar o familj skämtar om min kropp? (Exempel i hemliga rutan) Det är alltid bara "på skämt" och alla säger att man ska kunna skratta åt sig själv. anonyym

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.03.2020
Hej!
När jag läser igenom de kommentarer du skrivit i hemliga rutan så finns det en hel del där som verkligen inte är ok att säga till någon. Så jag kan helt och hållet förstå att det inte varit roligt att höra de kommentarerna. Ingen har rätt att kommentera precis vad som helst om någons kropp. Så säg ifrån att det verkligen inte är okej att dom säger så.
Det jag skulle även vilja att du funderar över är att hur dina tankar går kring dig själv – tycker du om dig själv?  De flesta människor har någon gång haft eller har komplex för sin kropp/kroppsdel, så det är helt normalt. De negativa tankar som du har kring din kropp så kommer inte att hjälpa dig, så du behöver göra något för att ändra dina tankar. Jag vill ge dig en övning som du ska göra varje kväll (du kan även göra det flera gånger om dagen)innan du går och sover. Ställ dig framför spegeln – titta på dig själv och säg ”jag är vacker och jag duger precis så som jag är”. Det kan kännas löjligt och obekvämt de första gångerna, men det kommer att hjälpa dig efter en tid.  Under den stunden så finns det inte rum för några negativa tankar. Meningen är att minska de negativa tankarna du har om dig själv och din kropp – bli medveten om när de kommer och berätta även för dig själv att dom inte stämmer. För det gör dom inte. Va snäll mot sig själv!
I och med att man tycker om sig själv och kan acceptera de bra och ”dålig” sidorna hos en själv så har man också lättare att kunna skratta åt sig själv. Men vill pointera än en gång att du ska absolut säga ifrån i de fall någon kommenterar så som i hemliga rutan om din kropp!
Ta hand om dig!
Kram, Ida