Kärleksbekymmer
06.07.2021
Hej!
Har gått i samma klass som en kille i 2 år nu. Har ibland haft känslor för honom i korta perioder. Men nu på senaste tiden har jag verkligen börjat tycka om honom. Så då tog jag mod till mig och frågade om han någonsin har tyckt om mig. Han berättade att han har tyckt om mig sedan första gången han såg mig men att han märkt att jag inte varit ett dugg intresserad av honom. Sedan ca två månader tillbakahar han varit i förhållande men det tog slut för några dagar sedan då han gjorde slut med henne för att han inte kände att han fick tillbaka lika mycket som han gav. Nu mår han väldigt dåligt för att han har sårat flickan. Men är ändå nöjd över beslutet. Jag har blivit så hopplöst kär i honom på sistone och han gillar ju mig också egentligen. Men eftersom att han är i en sorgeprocess är han absolut inte redo för något förhållande. För några dagar sedan höll vi om varandra länge och jag frågade igår om han ångra det varav han svarade det hände ju inget men jag gav nog dig falska förhoppningar.
Jag vet liksom inte hur jag ska göra då jag är så kär i honom men han inte är redo för något just nu. Han visar ändå att han tycker om mig med blickar och beröring och jag blir galen för att jag tycker om honom men han inte kan vara med mig.
:(

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.07.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att din situation känns jobbig – du har nyss fått veta att killen du känt känslor för länge haft samma för dig – men i nuläget när du tycker om honom jättemycket så är han ”out of reach”. Frustrerande.
Det är bra av dig att du förstår att han måste få ha en sorgeprocess över förhållandet som han nyss gått ur. Fastän det varit ens eget beslut att göra slut, och det känts rätt, så är det ju oavsett alltid jobbigt när ett förhållande tar slut.
Men, man vet inte vad som händer med tiden, och det är egentligen allt du kan göra nu, ge det tid. Som du säger så har det ju bara gått några dager sedan det tog slut, och han är säkert ännu ganska överväldigad av tankar och känslor kring allt. Ge honom plats att ”reda ut sig själv”, och försök att inte vara pressande (inte alltså trycka på för att ni ska bli en ny ”grej”), men visa att du ändå vill vara närvarande (exempelvis fråga hur han mår och sånt). Låt honom leda tempot just nu!
Du skriver att han inte kan vara med dig, men kom ihåg att det är just nu han inte kan det. Man kan ju aldrig garantera nåt när det kommer till känslor – men om han visar att han tycker om dig så verkar det ju ändå finnas en chans för er, bara du orkar vara tålmodig. Ibland finns det en mening i att saker tar sin tid. Och skulle det visa sig att det inte blir nåt rent kärleksmässigt så kanske du ändå vinner en god vän i honom :)
Kom ihåg att under tiden nu också se till att ta hand om dig själv, att inte glömma dina andra behov utöver kärleken, och försök att också sätta tid på att umgås med dina vänner så att du har stöd.
Lycka till!
Kram, Kix