Kliar i underlivet
10.07.2021
Hej! Jag är en tjej, vid den senaste mensen så började det klia och svida i mitt underliv, och det har fortsatt sedan dess, ungefär två veckor. Vad är det som är problemet? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig över urinvägsinfektion eftersom symtomen för det brukar vara annorlunda. Svamp är ett alternativ, men egentligen tycker jag att det låter mer som ”helt vanlig” obalans i bakteriefloran. Då fel bakterier får fotfäste i underlivet (vilket de lätt får då det är varmt) så påverkas hela slidans system och det kan leda till olika symtom.
För det första kan det vara krångligt med mens på sommaren då det är varmt eftersom blodet i sig har ett annat pH-värde än slidan, och om man använder binda eller tampong och det är väldigt varmt ute så säger det sig själv att det blir instängt och fuktigt. Nå – det är ju inte lätt att slippa att ha mens, men man måste försöka minnas att byta skydd oftare. Då man inte har mens skall man inte använda bindor eller trosskydd alls eftersom de ökar temperaturen och fuktigheten i underlivet så att den blir fel. Tänk på det som att flytningarna är som slidans saliv. Men om man hela tiden går omkring och torkar bort det saliv som finns så måste kroppen skynda sig att producera mera, och det leder också till att bakterierna blir fel. Flytningar är inte farliga även om jag förstår att det kan kännas ofräscht. Försök istället helt tvärtom att gå omkring utan trosor så mycket du kan både dagtid och på natten, så att ditt underliv får vila.
Det är helt sant att diabetiker lättare får svampinfektioner, men du behöver nog inte stressa över att dina symtom skulle bero på att du har diabetes.
Fundera nu över dessa saker: är flytningarna helt jämna eller innehåller de klumpar? Luktar de illa? Vita flytningar som är gryniga eller innehåller klumpar brukar kunna vara ett symtom på svampinfektion, medan stark lukt brukar vara mer ett tecken på bakteriell obalans.
Jag tycker att du kunde börja med att gå till apoteket och köpa en medicin som heter Canesbalance, och testa med den i en vecka. Följ anvisningarna på bipacksedeln. Du kan också fråga personalen vid apoteket om råd, eftersom de har mycket kunskap.
OM det sedan skulle vara så att dina symtom inte försvinner så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen. Jag förstår att det kan kännas tungt att vända sig till någon utomstående, men det är inte farligt och det du har drabbats av är inte allvarligt, bara irriterande.
Det kommer att lösa sig.
Kram,
Tessi