Knöl
03.12.2021
Hej, jag har en knöl i yttre blygdläppen. Har läst lite om bartolinit men detta är alltså typ i samma "höjd" som klitoris och man känner den när man rör huden ovanför den. Har haft den länge (åtminstone 2-3 år) men på senaste tiden har jag känt att den värker, iallafall på morgonen. Jag har för mig att jag har en på andra sidan också men den är inte lika stor och gör inte ont. Vad kan det vara och är det något som det behöver göras nånting åt? Lite störande är det ju när den värker.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2021
Hej,
Jag kan tyvärr inte ge något exakt svar på vad det kan vara eftersom jag inte kan undersöka den, men min gissning är att det är en talgkörtel eller liknande som av någon anledning inte töms som den ska och nu är lite irriterad. Jag tycker därför att du skall boka tid till preventivrådgivningen så att en gynekolog eller barnmorska kan undersöka dig och avgöra om någonting behöver göras eller om det räcker att bara följa med och vänta på att den försvinner.
Du behöver inte skämmas över att boka tid, det är ju därför det finns en preventivrådgivning så att man skall ha någonstans att vända sig då man är orolig.
Kram,
Tessi