Knöl i ögonhålan + svimmningar
15.02.2020
Hej! Jag har upptäckt en knöl i högra ögonhålan. Om jag trycker lätt med fingret rätt mellan ögongloben och ögonbenet (brynbenet??) känner jag den. Den är hård, går inte att flytta på och skulle gissa på ca 2 cm i diameter. Förutom det har jag tinnitus och har haft det i 3 och ett halvt år. Hörs nog lite i båda, men allra mest i högra. Ibland hörs det nästan bara i högra och inget i vänstra. Ljudet brukar kunna ändra karaktär, ibland känns det som att någon plötsligt lägger två lock för mina öron, men det försvinner efter några sekunder. Ungefär samma tid som jag fick min tinnitus var jag på nån allmän hälsokontroll hos skolhälsovårdaren som bl a kollade hörseln på mej som man brukar, och utifrån det kunde hon tydligen då se att min tinnitus inte beror på bullerskada. Hon sa att många gånger vet man inte vad tinntusen beror på och det är helt normalt. Har också dålig syn, har ärvt det från min pappa men han har inte alls lika dålig syn som jag. Han har ca -3 i styrka å jag nästan -6 för tillfället. Om synen bara beror på ärftliga faktorer, varför har jag då så mycket sämre syn än han? Finns ingen annan i min familjj och släkt som har så dålig syn heller. Jag tror också att jag har nån form av dold/latent skelning som jag haft i kanske 2 och ett halvt år. Märker av det speciellt då jag blir trött och t.ex. är på telefonen och vill blunda med ena ögat eller hålla för med handen. En annan sak som inte är relaterat till knölen/min syn/tinnitus är att jag har börjat svimma lite på sistone. I höstas svimmade jag rätt framför min arbetsgivare då hon stod och talade med mej. For och kollade upp det till hvc, tog ekg osv och inget avvikande, utan antagligen bara blodtrycksfall som jag i efterhand lärt mig att man kan få om man står en längre stund. För en vecka sedan då jag skulle cykla in till stan (har bara 800-900 m in till stan) blev jag efter en stund helt yr, svartnade för ögonen, illamående och behövde stanna och sätta mig ner på gatan och spy 2 ggr på den korta vägen. Cyklade i helt normal takt. For på ett ärende och tänkte svimma där också då jag behövde stå i kanske 1-2 minuter, men la mej ner på golvet. Minns inte hur länge men har nog en tid blivit yr osv då jag cyklat, typ i somras. Måste stanna och vila jätteofta och sträckor som jag tidigare cyklat utan problem känns jättetunga och tar mycket längre. Jag upplever inte alls samma sak då jag är ute och joggar, vilket jag tycker är jättekonstigt. I somras då jag skulle klippa gräset var jag tvungen att avbryta fö att jag höll på och svimma, och tycker inte gräsklippning borde vara så ansträngande heller. Hade hållt på i kanske 5-10 minuter, så inte så länge. Så sitter och funderar vad den där knölen kan vara? om jag ska kolla upp det? Om den kan ha något samband med min tinnitus och dåliga syn/skelning? Och sen varför jag svimmar och om jag borde kolla upp det fastän mitt ekg var normalt då jag kollade där sist i höstas. Värt att nämnas är också att på hösten 2016 upptäcktes ett grad II blåsljud i mitt hjärta, kollade upp det med ekg som visade att nån tid (qt??) var lite förlängd men inte mycket. Tog också ultraljud på hjärtat och allt var normalt så det lämnades där. Då dom lyssnade på mitt hjärta i höstas i samband med då jag svimmade på jobbet hördes inget blåsljud, men har tidigare också verkat vara så att vissa läkare hör det andra inte, eller om det bara hörs ibland. grogg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2020
Hej,
Eftersom du har så många olika saker som du funderar över så tycker jag att det skulle vara bra om du bokade en tid till en läkare. Du kan ringa och boka en tid till ditt eget hvc.
Knölen i ögat bör de nog kolla upp. Det är helt omöjligt att på basen av det du skriver veta vad det är.
Tinnitus är precis som du skriver väldigt vanligt och man vet inte alltid vad det beror på.
Svimningarna kan också bero på många olika saker, allt från lågt blodsocker och hunger till lågt blodtryck. Oftast är det en blandning av flera olika faktorer, men jag förstår att det känns jobbigt att inte veta vad det beror på. Läkaren kan ta ställning till saken. Det är ganska vanligt att man har blåsljud i hjärtat, och det behöver i sig inte vara alarmerande, men kan vara värt att följa med.
Jag tycker alltså att du skall kontakta en läkare, så får hen ta ställning till alla dessa saker och du kan förhoppningsvis slappna av efter det.
Kram
Tessi