Kokosolja underliv
21.04.2021
Hej,
Jag undrar om det faktiskt är bra att smörja där nere med kokosolja. Man läser ju i princip överallt att man ska använda kokosolja men har också hört av en läkare i en podd att man absolut INTE ska göra det för att det lämnar länge kvar i kroppen och att kroppen inte då fattar att producera egen ”fukt” där nere. Så jag skulle vilja reda ut vad som faktiskt stämmer!
En annan fundering med kokosolja är ju att olja kan förstöra kondomer. Alltså vad innebär detta i praktiken, hur länge är oljan alltså kvar om man smörjt in sig? Hur länge måste man vänta? V

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.04.2021
Hej,
Du har helt rätt i att man hör mycket om hur fantastisk kokosoljan är, och på många sätt är det sant - den kan användas väldigt mångsidigt - men som med nästan allt annat så finns det undantag.
Det finns de som kan använda kokosolja som glidmedel helt utan problem. Men eftersom den är lite bakteriedödande så är det inte enbart positivt. Problemet är att den kan ta död också på de goda bakterier som skall finnas i underlivet och då finns det risk att bakteriefloran blir fel och att man får problem med t.ex. svampinfektion. (På vissa ställen står det att kokosolja kan vara bra vis svampinfektioner också, men på andra ställen att det inte finns forskning som stöder det..) Så man kan väl (som vanligt) konstatera att olika människor påverkas på olika sätt. Så om kokosolja känns bra i ditt underliv så är det bara att fortsätta - men om det inte känns som att det passar så skall du inte använda det.
I största allmänhet hör man mycket om att kokosolja skulle passa alla hudtyper att använda som återfuktning, men det är inte heller riktigt sant. Har man väldigt torr och atopisk hur så kan kokosoljan leda till sveda och irritation.
Eftersom kokosoljan (till skillnad från många andra hudkrämer och salvor) inte innehåller mineralolja så borde det inte finnas någonting som "lämnar kvar" på huden, utan den kan absorberas helt och hållet. Säkert kan olika människor uppleva det olika, men generellt upptas kokosoljan snabbt så huden brukar inte kännas oljig speciellt länge.
Precis som du skriver så skall den inte användas som glidmedel om man använder kondom eftersom olja gör kondomen skör. Så använd ett vattenlösligt glidmedel tillsammans med kondom. Om du använder kokosolja som återfuktare av underlivet så kan det vara bra att vänta med sex tills huden tagit upp oljan - men jag kan inte svara på exakt hur länge det tar.
Kram,
Tessi