Kompisar
11.04.2021
Hej, decibel. Jag är en introvert person, som inte säger så jättemycket i grupper. Men är mera öppen på tuman hand eller med mindre grupp. Jag är väl också ganska seriös, eller intellektuell och högkänslig, men skrattar mycket nog. Jag känner ofta att jag inte passar in. Min pojkvän och jag brukar vara ute med hans kompisar ofta. De har ingenting att säga mig eller de verkar som om de inte vågar. Och jag kan säga något men efter det är det slutpratat. Så jag sitter mest tyst och lyssnar och känner mig som ett spöke. De pratar ju förstås om sånt jag inte kan delta i t.ex. typical karasnack.
Men ibland finns det andra flickvänner med i gruppen och då är det roligare för mig. De två som oftast brukar vara med har blivit nära på direkten och umgås mycket och har väldigt roligt tillsammans. Nu ska jag träffa en av dem bara vi två och till saken är att jag är jättenervös. Jag är jättenervös att jag ska upplevas som tråkig och att vi inte har något att prata om. Men jag försöker intala mig själv att det kommer gå så bra. Men är ändå nervös, för alla träffar jag brukar gå på brukar sluta efter första gången. Men jag är ju väldigt mån om att människor ska tycka om mig. Och de vet jag att dem gör. Men jag är ändå nervös.
Jag pratar mycket med min pojkvän om detta. Han sa att eftersom jag är så snäll och lugn så har folk lite svårt. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga :) Vad kul att höra att du hittat tjejkompisar som du klickar med! Det är ju jättebra, också för att de är tillsammans med din killes vänner, så kan ni alla hänga naturligt tillsammans som ett gäng. Jag kan förstå om du ibland känner dig utanför när det bara är hans killkompisar, ifall ni inte riktigt har gemensamma intressen naturligt. Det skulle få vem som helst att känna sig lite utanför, oavsett om man är introvert eller extrovert!
Nu har det gått någon dag sen du skrev in, så kanske du redan varit på tumanhand med ena tjejen? Men om inte - så tror jag inte du behöver oroa dig. Du skrev att du är mera öppen på tumis eller i mindre grupper, och du känner ju redan denhär tjejen så du vet ungefär vad ni brukar tala om. Ni har ju också en gemensam grupp som ni umgås med så ni kan tala om minnen ni upplevt tillsammans, etc. :) Försök tänka att hon har ju redan träffat dig flera gånger, gillat dig, och inte tyckt du varit tråkig. Så hon kommer nog inte tycka det den här gången heller! Men om du är riktigt nervös så kanske du kan fundera ut några samtalsämnen eller teman på förhand som du kan ta till ifall det skulle bli tyst. Ifall ni gör någon aktivitet tillsammans så kan man också kommentera och diskutera aktiviteten, det är ett "säkert kort".
Sen sist och slutligen så vill jag påminna om att både introverta och mer extoverta är viktiga och lika värda, och att båda personlighetsdragen behövs här i världen! Det kan ta en liten stund att hitta var ens pusselbit passar in, men du är på god väg! :)
Lycka till, skriv in igen om du har mera tankar om ämnet.
Kram, Kix