Krockade i en bil
02.07.2021
Hej! Ikväll hände det en grej, jag kör moppebil och var påväg ut från ett abc och då tittade jag knte vart jag körde utan tittade åt ett annat håll och körde rakt in i en bil framför. Hans bil fick skråmor och min moppebil förstördes ganska mycket eftersom den är gjord av plast. Som tur var de som satt i bilen ganska trevliga och pratade svenska och jag gav dem mitt nummer och de tog bild på alla skador. Men nu har jag jätte dåligt samvete och är orolig. Min mamma och pappa blev inte så arga utan de sa att sånt kan hända, men jag vet inte känner mig bara så dålig och nu kommer vi behöva betala för den andra bilens skador. Känns verkligen inte bra och har väldig ångest.

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.07.2021
Hejsan!
Ledsen att höra att du varit med om en krock. Men bra om ingen person blev skadad, materiella skador går ju att ersätta :)
Jag förstår att du har ångest över saken, det är ju ingen rolig grej att vara med om direkt, och jag kan berätta att även vuxna kan ha ångest över sånt här. Det är jobbigt helt enkelt, eftersom man inte menade det. MEN det är också där en huvudpoäng sitter här – du menade det inte. Det var i misstag, en olycka, och olyckor händer. Ganska ofta till och med. Det förstod nog också de i den andra bilen, som du säger så var de ju trevliga trots omständigheterna. Det som har skett har skett, och ingen mängd av grubblande och skam kan ändra på det. Så försök att släppa den biten av det, och sikta framåt. Det finns säkert försäkringar som täcker största delen av kostnaderna som kom av krocken?
Vad tror du, skulle du känna dig bättre rent samvetsmässigt om du själv hjälpte till att betala av de kostnader som uppkommer från det här? Exempelvis hjälpa till och jobba hemma, som en kompensation ifall dina föräldrar betalar självriskdelen på försäkringen. Om du tror det så kan du prova prata med dina föräldrar om saken. De verkar vara förstående, så det är ju bra.
Försök att inte vara orolig, för du gjorde precis allt rätt i situationen – pratade med dem du krockade med, gav kontaktuppgifter, lät dem ta bilder, pratade med dina föräldrar... Du har gjort alla steg rätt och skött det väldigt moget, så det finns egentligen inga fler konsekvenser som kan komma ur det här nu, det är över. Så försök andas ut :)
Kram, Kix