Mens
30.11.2021
Varför är mina flytningar klumpiga och bruna? Jag tänkte först att det kan vara för att jag snart kommer få mig mens (Jag har inte fått min första mens än). Men när dem började ändra konsistens också så känns det som att det är på grund av något annat. Behöver hjälp
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
30.11.2021
Hej,
Nej det låter faktiskt som om din mens är på gång småningom! Precis sådär kan det vara några gånger innan den riktiga mensen kommer igång med klart rött blod. Detta är också blod, men det är fortfarande så lite så det har hunnit bli brunt och klumpigt innan det kommer ut på utsidan - och det betyder bara att blodet har hunnit koagulera(klumpa sig) innan det det kommit ut, pga att det rinner så sakta sakta från din livmodertapp som ligger ungefär 10cm upp i din vagina, längst bak! Så var inte orolig! Och mensen, den kommer nog påriktigt inom snar framtid!
Kram!
Malin