Min syster
29.07.2021
Hej!
Vi har ett stort problem i familjen, min lillasyster som är 9 har haft ett stort problem och det är att hon alltid mst härma oss och blir väldigt aggressiv lätt när vi gör saker som stör henne. Liksom jag kan andas högt då måste hon härma eller så blir hon aggressiv. Hon har väldigt grova koncentrationssvårigheter i skolan och allmänt. Liksom mamma kan hosta och då måste hon härma mammas host och ber mamma sluta hosta. Jag vet inte vad det kan vara och jag är väldigt rädd för min systers skull för jag vet att dethär påverkar hennes vardag jätte mycket och att hon tycker det är jobbigt. Det kan även vara att man nuddar henne och hon mst nudda tillbaka eller att man liksom råkar puta henne mot en en dörr då måste hon göra exakt samma sak mot personen. Vad kan det vara? Anonym
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
30.07.2021
Hej,
Du skriver att din syster är 9 år och att hon har olika saker som hon håller på med och att detta oroar dig. Då jag läser din fråga så förstår jag att din systers beteende väcker en hel del frågor hos dig, och säkert hos dina föräldrar också. Jag kan inte gissa vad det är som orsakar hennes beteende, men eftersom du skriver att hon har svåra koncentrationssvårigheter både i skolan och annars så tänker jag rent spontant att hon redan är uppfångad av skola och skolhälsovården. Det är därifrån man behöver undersöka henne och remittera henne vidare vid behov. Om du inte diskuterat detta med dina föräldrar så skulle det vara bra att göra det. De har nog bättre insyn i orsaker till hennes beteende än vad jag kan ha som aldrig träffat henne och inte är expert på detta. Om din syster har ett sådant här beteende även utanför hemmet så ställer det säkerligen till bekymmer för henne både i nutid som framtid, men med rätt hjälp kan man ändra på ett beteende eller lindra det för henne.
Så mitt förslag blir att du pratar med era föräldrar och frågar så mycket som möjligt.
Varma hälsningar,
Diana