mitt missbruk
24.04.2018
hej jag har kommit in i ett missbruk av droger. jag vet inte hur jag ska sluta och jag får tag på det allt för lätt donald

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.04.2018
Hej Donald!
Jättebra att du själv vill ta tag i din droganvändning och bli kvitt den! Det är det viktigaste, DU måste själv vilja!
Mitt konkreta råd är att be om hjälp av någon av de här personerna. Visst finns det de som klarar av att sluta helt på egen hand, men man har vanligtvis sååå mycket större chans att bli fri från drogerna om man har någon bredvid en som stöder, ger råd, peppar, kommer med en till behandling om man behöver, lyssnar, påminner om vad det egentligen är man vill osv.
I varje kommun finns det en handfull människor som kan hjälpa unga att komma ur ett drogmissbruk. Redan i skolan finns det folk som kan hjälpa dig att komma igång, tex skolhälsovårdaren, kuratorn - ja till och med rektorn kan hjälpa dig att få vård och stöd. I kommunen finns hela hälsovårdssystemet och i rätt många österbottniska kommuner finns en missbrukskoordinator, som man både kan diskutera med och få råd, stöd och hjälp mera mentalt, men som också kan på sina fem fingrar vem i kommunen du kan få hjälp att sluta med drogerna av. Det kan i sin tur vara en ungdomsstation eller ett missbrukarteam eller ett center för beroendeproblematik eller en avvänjningsklinik eller flera andra sorters missbrukarvårdstjänster.
Så fundera vem som kan bli den där första du talar med, den som kan hjälpa dig att komma till mera av rätt sorts hjälp. Det kan också vara en favoritlärare, en fotistränare, en ungdomsledare eller en kompis morsa som du känner att du kan tala med. Ett tips är att prata med Jenni på USM rf. Här kan du läsa om vad hon jobbar med: https://www.missbrukarvard.fi/svenska/projektet_uso/ . Var inte så rädd för att de ska döma dig eller bli arg på dig eller något, de kanske blir chockade och rädda för vad som skulle ha kunnat hända med dig, men när de kommer över det så vill de alla hjälpa!
Stooooor kraaaaam,
Liselott