Motivation
08.07.2021
Halojhaloj, jag ha allti vari ganska omotiverad att göra saker och glömmer lätt bort att göra saker. Men börjar seriöst bli jobbigt för båda mina systrar blir otroligt störda på mig och nu börjar jag störa mig själv också. De e så OTROLIGT svårt för mig att komma igång och göra saker, speciellt om jag har mycke att göra eller saker som jag tycker e väldigt tråkiga eller om jag typ blir stressad (typ läser på prov dagen innan prove) så e de som att jag bara helt stänger av och jag kan alltså fysiskt int göra vissa saker, typ som att städa mitt rum, göra olika sysslor, läsa på prov, borsta tänderna och andra helt basic saker. Också då folk säger åt mig att göra saker och tjatar så e de som att min motivation försvinner mer och mer. Så jaa ja undrar bara varför ja gör såhär!? Ja vill kuna städa mitt rum utan att mamma ska tjata 358 gånger, alla säger bara att de e mitt val om jag gör de eller int men jag försöker! Å dehär får mig seriöst att må dåligt över mig själv och jag mår helt bra mentalt så de e int nån depression eller nå så ja…. Va kan ja göra? Och varför gör ja såhär?
Ursäktar för ett långt meddelande:D 8)

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.07.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ingen fara med längden, här är det fritt fram att skriva precis så mycket eller lite man själv vill, själv är jag en sån som ofta skriver jättelångt haha. Antagligen blir väl det här svaret det också, så hoppas du orkar läsa det :)
Det är för det första bra att höra att du (förutom detta) mår mentalt bra. Alltså är det ingen depression eller ångestproblematik bakom det hela trots att beteendet i sig själv tar ner på din livsglädje när du börjar störa dig på det och får svårt att göra saker.
Det som jag först och främst skulle rekommendera för att du lättare ska komma igång är att använda dig av listor av något slag, samt att bryta ner uppgifterna i så små beståndsdelar som möjligt. För när man bara har en lång lista på allt möjligt som ska göras i ens huvud så kan det fort börja kännas väldigt överväldigande – man vet inte var man ska börja, så man låser sig och börjar inte alls. Då kan det hjälpa att ha saker till pappers. Då får man ut det ur huvudet, och kan också sträcka över vart efter man gör så man känner att man kommer framåt istället för att huvudet bara fokuserar på hur mycket man INTE har gjort.
Det jag menar med att bryta ner saker i små beståndsdelar kan vara exempelvis det här:
Du vill städa ditt rum. Du gör en lista (med papper och penna!) som ser ut typ så här:
• Stig upp ur sängen
• Bädda sängen
• Sätt på musik
• Plocka upp sakerna från golvet
• Sätt smutsiga kläder i tvätten
• Vik in rena kläder i skåpen
• Plocka undan saker från skrivbordet
• Pennorna till pennhållaren
• Häftena i lådan
• Kasta bort kvitton och godispapper
• Dammsug
• Sätt tillbaka dammsugaren
Idén är alltså att redan på förhand ha strukturerat upp de små steg som behövs för att göra uppgiften som helhet, istället för att bara ha den som en större uppgift, alltså istället för att bra skriva ”städa”. Då kan du känna att du redan är igång med uppgiften då du gjort den första saken och kan sträcka av den, alltså stigit upp ur sängen i det här fallet. Och om du kommer av dig och märker att du börjat på med nåt annat, så är det lättare att gå tillbaka till listan och tydligt se vad det var du höll på med.
För vissa människor kan det också hjälpa att man först visualiserar det man ska göra. Att man exempelvis sätter sig bekvämt, blundar, andas in och ut djupt några gånger, och sen föreställer sig själv göra det man måste göra, så tydligt som man bara kan (och föreställer sig att det går BRA). Sen försöker man också tänka sig in i hur bra det känns när det är gjort. Då kommer hjärnan ”in i uppgiften” så att säga, och genast när man visualiserat klart så sätter man sig upp och börjar på på riktigt.
När jag skrev mitt slutarbete så hjälpte det mig att ha ”action ord”, som är en superkort ramsa ord som man upprepar för sig själv för att komma ihåg vad det är man håller på med, och komma igång igen när man kommer av sig. Idén är också att orden ska vara uppmuntrande, inte innehålla negativa saker. Man ska designa ramsan efter egna behov, och så kan man skriva den någonstans synligt så att man påminns. I mitt eget fall var orden ”get going, ta fokus, uthållig vinner”, och jag hade det på en post-it lapp på min dator. Jag hade också en liten pil ritad på mitt finger, så att jag skulle  komma ihåg att varje litet steg framåt är ETT STEG FRAMÅT i rätt riktning, oavsett hur litet det steget än är. Detta för att jag inte skulle bli överväldigad.
Ifall du upplever att dina problem med motivation och fokus håller i sig så kan det vara skäl att söka sig till kuratorn/hälsovårdscentralen och be om en utredning för exempelvis ADHD. Jag menar nu inte aaaaaalls att det behöver vara att du har det, men menar bara att om det här börjar påverka dig under en längre tid så är det jättebra att kolla upp och utesluta vissa saker. Det att man fysiskt känner att man helt enkelt inte KAN komma igång med saker så kan vara ett tecken på något sånt ifall det känns så ofta och det inte "växer bort" så att säga.
Kom förresten också ihåg att också äta, dricka och sova tillräckligt, det ökar på förmågan att koncentrera sig. Var också snäll mot dig själv även de dagarna som det är svårare att få fokus.
Lycka till!
Kram, Kix