När börjar p-piller skydda
07.07.2021
Hej!
Jag har precis börjat med p-piller och är lite osäker när dom börjar skydda. Det står ju att om man börjar ta dem på mensens första dag så ska dem skydda direkt. Jag är lite osäker då jag fick min mens på eftermiddagen/kvällen och började ta dem först dagen efter. Räknas det då ändå som mensens första dag? Är jag skyddad direkt eller måste jag äta dom i en vecka före de börjar skydda. /vill inte bli gravid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2021
Hej,
Du kan nog räkna det som att du tog dem på mensens första dag. Kroppen bryr ju inte sig om vilket klockslag det är - utan helt enkelt om att det skall vara så tidigt som möjligt under mensen så att chansen att du är fertil är så liten som möjligt.
Om du vill vara ultrasäker så använder du dessutom kondom under den första veckan, men jag tror inte att det behövs.
Hoppas att pillren kommer att passa dig. Kom ihåg att det tar ca 3 månader för kroppen att vänja sig, och de flesta biverkningar försvinner inom denna tid.
Kram,
Tessi