Ont i bröstet
13.10.2021
Hej!
Inatt då jag låg på sidan så kände jag av en spot på mitt bröst som tog lite sjukt när jag tryckte på den. Den är ganska svår att hitta men den är vid sidan om bröstvårtan.
Borde jag vara orolig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2021
Hej,
Brösten är oftast ganska fulla av små klumpar och knutar då man känner på dem, speciellt veckorna mellan ägglossning och mens då brösten är mer svullna. Så i sig är det inget konstigt att man hittar en knöl som gör ont då man klämmer på den. Oftast är inte heller smärta i brösten/vid knölen ett typiskt symtom för cancer utan hänger snarare ihop med normala hormonella förändringar. Generellt är det också väldigt sällan som en person i din ålder skulle utveckla tumörer i brösten utan de flesta knölarna är helt godartad och "vanlig" bröstvävnad.
Jag föreslår att du följer med knölen ett tag. Försök minnas var den är och följ med om den känns likadan strax efter mensen som den gör nu. Knölar som försvinner eller helt tydligt ändrar storlek efter mensen brukar vara "normala". Det är jättebra att man undersöker sina bröst och att man börjar göra det redan från en ung ålder, inte för att man brukar hitta tumörer utan mer för att man skall lära sig hur de känns så att man sedan då man blir äldre lättare märker om någonting är avvikande.
Men om du oroar dig över knölen så kan du alltid boka tid till en läkare eller en gynekolog som kan undersöka brösten, och vid minsta misstanke om problem brukar man få remiss vidare till ultraljud eller mammografi. Men det är som sagt sällsynt för någon i din ålder.
Kram,
Tessi