Osamsa päron
02.03.2021
Hej!
Mina föräldrar har länge bråkat, eller hur jag ska beskriva det. De är osams om väldigt mycket o har väldigt olika värderingar och tankar kring viktiga frågor i livet. De har väldigt olika livsstilar, nivåer av inkomster och inga gemensamma intressen. Min mamma har väldigt bra lön, ja åtm tre gånger högre månadslön än min pappa så mamma står för alla räkningar och betalningen av maten. Min pappa har inga egna nätbankskoder utan min mamma sköter verkligen ALLT med ekonomin. Vi har försökt få pappa lite mer engagerad i den digitala världen men han vägrar liksom inse hur viktigt det är att faktiskt ha koll på sin egna ekonomi som en vuxen man. Men för enkelhetens skull har det bara lämnat så att mamma tar hand om allt. Pappa är högt troende och det har hindrat mig och min bror att göra vissa saker då vi var yngre, för vår pappa fick vi inte gå på skoldisko, städa på söndagar eller vara med kompisar på söndagar. Nu då både jag och min bror är myndiga säger han att det är djävulens påfund då vi väljer att dricka alkohol samma sak om vi spelar kortspel, t.ex klöver åtta. Min mamma å andra sidan ville att jag o min bror skulle på skoldisko, för henne fick vi städa när vi ville å likaså accepterar hon att vi är myndiga och därav får vi dricka alkohol om vi själva vill, hon vill att vi ska uppleva studietidens guldkanter. Min mamma har länge pratat om att de borde skiljas men pappas ekonomi stoppar henne eftersom han antagligen skulle få svårt att få ihop sin ekonomi utan min mammas hjälp. Mamma vill lösa det här problemet och har länge försökt göra det men varje gång det kommer på tapeten blir pappa helt tyst, han säger absolut ingenting, möjligtvis några djupa suckar och himlande med ögonen. Jag är medveten om att det låter som att mamma gör allt för oss och så är det verkligen, min pappa har aldrig tagit initiativet att göra någonting utanför kyrkan för mig och min bror. Min mamma stöttar kvinnliga präster och HBTQ personer, vilket min pappa inte gör. Ja ni märker nog nu hur olika de är. Hur ska jag få den här situationen under kontroll? så jobbigt att tänka på hur stämningen är här hemma sålänge jag är i studiestaden under veckorna. Jag och min bror pratar ofta om det här och vi båda tycker det vore bäst för alla parter om de skiljde sig. Hunden
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
22.03.2021
Hej!
Ursäktar att svaret har dröjt!
Bästa signatur "Hunden", tack för din fråga. Jag förstår att du bekymrar dig över dina föräldrar. Men de är vuxna människor båda två och har uppenbarligen något att lära sig ännu i livet, vilket ju är bra. Nämligen att ta ansvar och att inte bära så mycket av ansvar för andras del. Din mamma är modern och tänkande, din far konservativ och hjälplös. Kanske kunde du stöda din mor att besöka en parrådgivare/terapeut några gånger för att få reda ut vardagen och vad hon vill med sitt liv. Föräldrar i "tomt bo" då barnen flugit ut kan försöka hålla banden till barnen alltför strama genom att trassla till sina liv. Nu borde de båda skärpa sig så du/ni får vara ung vuxen och självständig i lugn och ro. Ta inte på dig deras bekymmer i för hög grad. Annars följer du ju bara deras mönster. Deras liv är deras, ditt är ditt. Och förhoppningsvis ser de på din självständighet med respekt och något de kan lära sig också.
God fortsättning på vuxenlivet - Monika