Oskyddat sex under ägglossning
09.02.2020
Hej!
Det är så att jag och min pojkvän hade oskyddat sex bara några enstaka sekunder max 30 sek, innan vi satte på kondom. Vad jag läst mig till kan man bli gravid ändå eftersom det kan finnas spermier i försatsen. Efteråt var jag såklart rädd för risken och detta beror mest på att jag hade ägglossning runt denna dagen. Dagen efter tog jag ett dagen-efter-piller men det funkar tydligen bara om man inte haft ägglossning. Jag är rädd att jag kommer bli gravid ändå. Jag är orolig hela tiden och är även rädd att dagen efter pillret inte verkar (fick inga biverkningar alls). Behöver jag vara orolig? Är risken stor? Ella

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2020
Hej,
Du har helt rätt i det du skriver, både det att det kan finnas spermier i försatsen, och att dagen efter- piller fungerar genom att flytta på ägglossningen, så i de fall man redan har haft ägglossning så gör de inte så stor skillnad. Det enda du egentligen kan göra nu är att vänta och se.
Det går inte att säga hur stor risken är att du är gravid, eftersom det beror på massor av små detaljer. Jag skulle spontant svara att risken inte är speciellt stor - men den kan inte heller uteslutas eftersom han trots allt var inne i dig utan kondom. Men bara för att man inte upplever några biverkningar av en medicin (eller i detta fall akut p-piller) så betyder inte att de inte skulle fungera. Alla får inte biverkningar av alla mediciner alla gånger.
Det enda du kan göra nu är att vänta på mensen. Du kan vara beredd på att den inte kommer exakt då den borde, eftersom du tog akut p-pillret. Och även om mensen kommer ungefär då den borde göra det så måste du göra ett graviditetstest om några veckor, bara för att vara helt säker.
Försök att inte stressa över saken, just nu kan du inte göra någonting alls ändå. Bara vänta. Och vara mer noggrann med skyddet i fortsättningen.
Kram
Tessi