P piller mens
19.09.2018
Hej! Jag äter p piller och tar sockerpiller var tredje månad. Mensen kommer efter cirka 2 dagar när jag börjat med sockerpiller, men det kan ta jättelång tid för den att sluta. Trots att jag börjat med hormontabletterna igen. Är det normalt, och efter hur många dagar brukar den sluta? Anonym,

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2018
Hej.
Din fråga är inte så lätt att svara på, dels för att jag inte vet vad som är orsaken till att du äter tre kartor på raken, och dels för att jag inte vet vad du menar med "jättelång tid".
Om man har väldigt kraftiga eller smärtsamma blödningar så får man ibland rådet att äta flera kartor på raken, utan att hålla paus. Men jag ser ingen anledning till att göra det om det bara är för att man inte "orkar" ha mens. Nu vet jag ju som sagt inte vilken anledningen är i ditt fall, men jag tycker att det låter ganska sannolikt att den långa tömningsblödningen hänger ihop med saken. Började du äta p-piller p.g.a. problem med mensen eller för prevention? Hur var din mens innan du började med p-pillren o.s.v.
Det vanligaste då man äter p-piller är att man blöder runt 5 dagar, men det är nog väldigt individuellt. Beroende på hur länge du har ätit dina piller så tycker jag därför att du skall kontakta din preventivrådgivning och diskutera saken med dem. Eventuellt kan en annan sorts piller fungera bättre, alternativt kan det vara annorlunda om du åt bara två kartor efter varandra. Så ring upp preventivrådgivningen och tala med en barnmorska.
Kram
Tessi