P piller och snus
28.04.2021
Är det farligt att snusa om man äter p piller? Alla bara pratar om att det är farligt att röka med p piller eftersom det ökar chansen för blodpropp men har aldrig hört nån säga något hur det är med snus och p piller.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2021
Hej,
Eftersom snus främst används i norden så finns det inte lika mycket forskning om snusets effekter på kroppen som det finns om rökning. Men inte heller med snus kan man bortse från att det skulle vara skadligt. Det innehåller flera cancerframkallande ämnen - och de undersökningar som har gjorts har visat att det påverkar blodkärlen och gör dem mindre elastiska. Sedan säger olika forskningar lite olika om hur det är med blodproppar. 'Vissa källor menar att blodproppsrisken ökar - medan andra säger att risken för blodproppar i sig inte ökar MEN att blodkärlen påverkas så att om man får en blodpropp i hjärnan så är sannolikheten större att man dör i den än om man inte var en snusare.
P-piller i sig ökar risken för blodproppar något - och snus gör definitivt inte saken bättre. Men andelen kvinnor som snusar är trots allt inte så stor så det är inte säkert att någon större studie har gjorts i ämnet.
Hur som helst så är ju snus ingen hälsoprodukt, så det bästa sättet att se till att inte dina blodkärl påverkas är att helt enkelt låta bli att snusa.
Kram,
Tessi