P-ring
07.07.2021
Hej! Jag började med p-ring för ca. 1 månad sedan. Just nu är jag på min andra ring. Sen jag började med ringen har jag fått mer flytningar och de är bruna, de luktar inget speciellt lite metall ibland men det irriterar mig. Kan inte gå någonstans utan trosskydd, hatar känslan av blöta underkläder. Har också problem med att få den att hållas. Jag trycker in den så långt det bara går och efter någon dag har den glidit ner och jag får trycka upp den igen. Blir jätte irriterad! Det är som att min kropp försöker stöta bort den.
Borde jag prata med hälsovåden om detta?? Eller ska jag bara fortsätta och hoppas att kroppen vänjer sig? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2021
Hej,
Flytningarna kommer antagligen att minska med tiden. Det är ju ett helt främmande föremål som du går omkring med i slidan, så kroppens spontana reaktion är att öka fuktigheten för att hålla slidan ren. Försök hålla ut i ett par månader till och se om det blir bättre.
Då det handlar om att försöka få ringen att sitta så vet jag att det inte är lika lätt för alla. Antagligen därför att vi alla är byggda lite olika. Då man börjar med ringarna är det inte så lätt att veta exakt hur de skall sitta eller vinklas. Så det du kan göra nu då du har lite mer vana med ringen är att kolla om du kan försöka placera den på ett annat sätt inuti slidan i hopp om att den skulle hållas där bättre. Börja med att lägga in den som vanligt men kolla sedan om det är möjligt för dig att peta till den så att ringen skulle sitta mer på tvären. Försök kolla lite om du får nån ordning på det.
Om du efter två månader till tycker att det känns lika hopplöst så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen, men förhoppningsvis har du vant dig mer vid ringen vid det laget.
Kram,
Tessi