P-stav
16.02.2021
Jag har skaffat p-stav för ca 1 månad sedan, och jag är ofta orolig att den ska "lossna" och flytta på sig. Därför brukar jag ofta känna efter om den sitter på plats, och vissa dagar känns den närmare huden och andra dagar känns det som att den har farit längre in i armen. Detta gör att jag lätt kan få ångest att något är fel. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2021
Hej,
Du behöver inte oroa dig över att den skulle lossna eller att någonting skulle vara fel, så du kan nog slappna av. Jag tycker att det är helt okej att du följer med staven och snabbt känner efter varje dag, men undvik att peta på stället mer än så så att inte området blir irriterat. OM den skulle vara påväg ut så skulle du nog märka det.
Jag tycker också att det låter helt rimligt att den känns olika tydligt från dag till dag, eftersom huden och musklerna under huden också påverkas och "lever" hela tiden. Det låter helt normalt.
Du kan alltid gå och tala om saken med din skolhälsovårdare om du vill att någon annan tar ställning till det eller udnersöker att det ser okej ut.
Kram,
Tessi