PMDS
16.02.2020
Vad exakt är PMDS och hur vet man om man har det? Hur får man diagnos isåfall? Om man får en diagnos, måste man medicineras då? abcdefgh

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2020
Hej,
PMDS står för premenstruellt dysforiskt syndrom, och det innebär i princip en mer hardcore version av PMS. Då pms innebär de symtom man kan känna innan mensen, t.ex. irritation, huvudvärk, klumpighet, svullnad och ömhet i kroppen, så märks PMDS främst på att de psykiska symtomen är betydligt värre än vid pms. Det liknar då mer symtomen vid depression eller ångest. PMDS påverkar ofta relationerna till personerna i ens närhet vilket kan bli tungt för alla inblandade - men fördelen är att eftersom det dyker upp regelbundet (om man har en regelbunden menscykel) så det kan underlätta situationen lite att man vet att nedstämdheten och humörsvängningarna beror på PMDS.
För att ställa en diagnos på PMDS skall man ha minst fem av dessa symtom:
• irritation och lättretlighet
• humörsvängningar
• nedstämdhet
• trötthet
• sömnsvårigheter
• svullnad
• spänningar och ömhet i brösten
• huvudvärk
• sötsug
Som du märker så är symtomen samma som vid pms, men kan vara betydligt kraftigare. Diagnosen kan ställas av en läkare/gynekolog. Hur och om man behandlar det beror ganska långt på vilka symtom man har. Vissa får hjälp av p-piller eller antidepressiva mediciner, medan andra håller sin pmds under kontroll genom regelbunden motion och avslappningsövningar. Det viktigaste är nog att man hittar någonting som man själv upplever att fungerar och det finns ingen som kan tvinga dig att t.ex. äta mediciner för det om du inte vill.
Boka tid till preventivrådgivningen eller till en läkare vid hvc om du känner att du vill diskutera saken vidare.
Kram
Tessi