Porr
03.06.2021
Hej!
Är en person som bara hör negativa följder av porr, att det är jätteskadligt och att man inte kommer kunna få upp den senare osv. Men jag undrar om porr faktiskt är så skadligt om man som i mitt fall vet att det inte är "riktigt sex" och om man bara kollar 2-3 ggr i månaden. Jag kollar även bara på porr där man ser att båda vill ha sex (som det verkar iallafall). Jag tittar inte heller på någon typ av våldsporr eller liknande. Så ja undrar bara, är det fortfarande så skadligt som alla säger?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.06.2021
Hej,
Tack för din fråga. Jag tycker att det är ett jätteviktigt ämne att diskutera eftersom det precis som du skriver finns mycket skrämselpropaganda och ganska lite saklig diskussion kring detta med porr. Det kan bli ett långt svar :) Jag tror inte att det går att generalisera och säga att "all porr är dålig", men inte heller "all porr är bra".  Det är mycket krångligare än så.
Det finns tre huvudsakliga nackdelar/risker som ofta lyfts upp med porr. Dels de som du skriver - att man blir "porrimpotent" eller "porrberoende" om man konsumerar porr, eller att all porr innehåller våld och förvränger ens syn på sex. Ett tredje stort argument som lyfts fram är att det är kvinnoförnedrande. Alla tre grupper av argument mot porr kan innehålla en del sanning - men så svartvitt är det inte så att det skulle vara en absolut sanning.
Porr skapas för vuxna människor, för att visa en fantasi. Precis som vilken hollywood-film som helst egentligen. Alla förnuftiga människor förstår ju att man inte kan flyga på en kvast bara för att Harry Potter gör det. På samma sätt visar forskningar som gjorts på ungdomar i Finland att finländska ungdomar nog förstår skillnaden mellan porr och sex i verkligheten. Självklart kan man påverkas av att titta på porr (det är ju delvis själva poängen) men jag tror inte att man automatiskt skulle bli porrimpotent eller beroende av att titta på porr om det inte sedan tidigare finns en underliggande risk eller problematik i att hantera motgångar. Det låter lite liknande som då man förr i tiden varnade människor för att onanera med motiveringen att man fick krokig ryggrad eller håriga händer av det.
Om du antar att du går igenom en kris i ditt liv och det enda sättet du har att hantera det är att ligga hemma och titta på porr - så då har du antagligen ett problem. Men då är det inte heller primärt porren som är ditt problem utan sättet du hanterar dina känslor.
Senast förra veckan läste jag i tidningen om att "90% av all porr innehåller våld", och då undrar jag verkligen vad det är människor tittar på?? Jag håller helt enkelt inte med om det (det finns heller aldrig någon källa till detta påstående). Då säger jag givetvis inte att alla filmer skulle vara av god kvalitet eller rättvist gjorda - på många sätt är det en äcklig industri där många människor far illa MEN man har som konsument möjlighet att välja rättvist producerad porr, med ett innehåll som inte är kränkande för de inblandade. Sen kommer vi delvis tillbaka till det att porr skall förmedla en fantasi - och att människor fantiserar om olika saker. Det finns människor som uppfattar all form av BDSM som våld - och andra människor uppfattar det som den form av sex de njuter av. Vem skall då avgöra huruvida porrfilmer med inslag av BDSM är våldsamma?
I argumentet att porr är kvinnoförnedrande så får man nog finna sig i att man kan vara av helt olika åsikt om den saken. För mig känns det kvinnoförnedrande att andra personer än jag själv skulle få välja hur jag använder min egen kropp. Alla äger rätten till sina egna kroppar och hur de används - och så länge man SJÄLV får fatta besluten om det så är det väl knappast förnedrande för alla kvinnor om vissa känner sig bekväma med att vara med i porrfilmer? Jag inser att mainstream porrindustrin ofta utnyttjar personer, varav en väldigt stor del är kvinnor, men då ligger också största problemet i det att de inte själva får fatta besluten utan det är någon annan som gör det.
ALLA former av sex, oavsett om det är ensam eller med en partner eller framför en kamera borde ske helt frivilligt. Och människor borde ha större förståelse för att det som uppfattas som "sex", eller "upphetsande" kan vara väldigt olika från person till person - men så länge ingen skadas så har alla lika rätt.
Mitt råd är att du fortsätter att titta på sådant som du mår bra av. Googla gärna på rättvis porr.  Fortsätt fantisera och behandla dina sexualpartners med respekt, på det sättet skulle världen vara en bättre plats.
Hoppas att du fick svar på din fråga :)
Kram,
Tessi