Preventivmedel
02.04.2020
Hej undrar hur man skall göra med p-piller nu under coronatider då skolhälsovården är stängd? Är det bara att åka till apotek och hämta ut själv och hur bli det då med kostnaderna, eller behöver jag ta kontakt med hvc? Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2020
Hej,
Den kommun du bor i erbjuder gratis preventivmedel för unga personer, så situationen borde vara den samma även nu under denna period. Men eftersom olika kommuner har det ordnat på olika sätt (du är tydligen van att hämta pillren från skolhälsovården, men i andra kommuner hämtar man dem direkt från apoteket) så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen i din hemkommun för att kolla att du har recept på pillren. Om allt är i sin ordning så kan du hämta dem vid apoteket.
Men börja med att ringa och kolla saken med preventivrådgivningen. Deras kontaktuppgifter hittar du på din hemkommuns sida på nätet.
Kram
Tessi