problem
13.09.2021
hej har fått ett problem för någon månad sen angående ballen. jag kan inte längre dra tillbaka förhuden för att den är röd och svullen samt spricker och är torr. jag trodde detta skulle gå om av sig själv men nej. jag har inte haft trång förhud eftersom den förrut brukade dras tillbaka av sig själv till och med, men nu verkar den trång typ, så fundrar jag om man ska prova med typ kortison salva eller nåt. några ideer? skulle inte villa gå till nån doktor nej tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2021
Hej,
Jag förstår att det känns obehagligt att tänka att du skulle besöka läkaren för en sådan sak, men ibland är man tvungen att göra det.
I ditt fall låter det som att problemet är balanit, d.v.s. en infektion av förhuden och ollonet. Ibland beror den på en svampinfektion (speciellt om man sex utan kondom och ens partner lider av svampinfektion) men det kan också vara någon annan bakterie som orsakar problemet. Du skriver själv att det är svullet, torrt och att förhuden spricker då du försöker dra den bakåt.
Första hjälp är att du tvättar/badar ollonet och förhuden ett par gånger om dagen. Gärna så att du lägger "hela paketet" i blöt i några minuter så att huden hinner mjukas upp. Du skall inte tillägga tvål eller någonting annat i vattnet utan använda enbart vatten.
Men om problemet inte blir bättre på ett par dagar, eller om du skulle bli sämre (så att du t.ex. får svårt att urinera) så skall du uppsöka en läkare. Ofta får man antibiotika i form av droppar som man droppar på penisen några gånger per dag, men ibland kan det krävas antibiotika via munnen för att problemet skall försvinna.
Tveka inte att kontakta läkare, antingen via din skolhälsovårdare eller vid hvc. Jag förstår att det kan kännas pinsamt men läkare talar om intima problem alla dagar så det är ingenting konstigt med det, och det är trots allt ett mycket bättre alternativ än att gå omkring och ha besvär.
Jag rekommenderar inte att du använder cortison på området utan att du först rådgör med en läkare.
Kram,
Tessi