Problem i underlivet
26.07.2021
Hej!
Jag började med p-piller för ca. 20 dagar sen och min mens brukar vanligtvis vara 5 dagar. De första 5 eller 6 dagarna hade jag en vanlig mens men sen det har mensen fortsatt och ser lite ut som flytningar men röd/brun (alltså bara några droppar per dag). Känner också att jag börjat lukta väldigt illa. Jag har ännu inte haft sex så könssjukdom kan det inte vara. Kan det vara någon bakteria elr svamp? Har i ett års tid haft problem men eksem i hårbotten och baklår.
Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.07.2021
Hej,
Eftersom du så pass nyligen har börjat med dina p-piller så är det helt rimligt att tro att det kommer att ta tid för din kropp att vänja sig. Normalt tar det ungefär tre månader för kroppen att anpassa sig till det nya systemet, men det kan ta både längre eller kortare tid.
Du skriver att du började med pillren för ca 20 dagar sedan, så det innebär att det snart är dags för din paus. Förhoppningsvis kommer dina blodblandade flytningar att upphöra efter det.
Du skriver att du upplever att det luktar, men jag tror inte att det rör sig om en svampinfektion (det brukar inte lukta). Det mest sannolika är att det helt enkelt luktar annorlunda för att det finns lite blod med i flytningarna. Så mitt råd skulle vara att avvakta och se vad som händer efter pausen. Det faktum att du antagligen har blivit tvungen att använda trosskydd de senaste 20 dagarna kan också göra att underlivet luktar annorlunda eftersom trosskydden påverkar bakteriefloran (trosskydd > ökad värme och fukt > annorlunda bakterieflora > annorlunda lukt). Det har ju i största allmänhet varit väldigt varmt ute den senaste månaden och sådant påverkar också våra kroppar.
Om dina symtom skulle fortsätta efter att du haft din paus så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera med dem. Men jag tror att detta är övergående. Då dina blodiga flytningar upphör så rekommenderar jag att du är utan trosor så mycket du kan så att underlivet får andas, det kan vara positivt med tanke på lukten.
Kram,
Tessi