problem med kompisar
24.06.2021
hej! jag har varit en längre tid jätte ensam och det känns som att ingen vill vara med mig. jag har haft två bra kompisar, kompis A bråkade jag med en gång och efter det blev vi kompisar pånytt men sen bråkade vi pånytt och då har vi inte talat med varandra efter det. kompis B har jag ett år varit kompis med men... det är jobbigt att vara med han för att han hela tiden talar om tråkiga saker t.ex bilar ( vi har inte samma intressen) jag har försökt vara med han så mycket som möjligt med det känns inte bra. och det känns som att han inte bryr sig om mig som kompis. så jag har slutat tala med honom för att jag vill ha kompisar som bryr sig om mig jag har haft i 3-4 år problem med kompisar. orsaken vet jag inte riktigt men vissa säger att jag är så jobbigt och gör alla problem så stora... idag sent på kvällen skickade mina kamrater på en klassgrupp några videor. jag tyckte en video var lite ledsam så jag skicka en ledsam emoji sen efter det började de säga jag var snuskig mot de och sen skickade jag en förklarning. jag förklarade åt dem att man kan använda emojin på många olika sätt. efter detta sa de att jag skrev lika långt som en bibel och att vem årk läs ede nå då sa jag att jag har inte skrivit lika långt som en bibel och att vad är det som är så roligt? sen började de reta mig och det blev ett kaos på gruppen alla var nästan mot mig och jag var så förvånad. vad ska jag göra? kan jag göra något? har jag gjort något fel? jag känner mig så ensam. en person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2021
Hej,
För det första skall jag be om ursäkt för att du har fått vänta på ditt svar.
Jag förstår att det är tung att känna sig ensam, och att befinna sig mitt i en konflikt där man inte ens har möjlighet att försvara sig riktigt.
Det är ju lätt för mig att säga som redan är förbi den åldern, men tonåren är bara en kort period, och många träffar sina riktiga vänner först då det tagit sig igenom den tiden. Jag är ledsen att det är så. Man skulle ju önska att alla fick ha goda och trogna vänner redan från barnsben, men ibland verkar det som att en massa småsaker kommer i vägen och trasslar till det.
Jag förstår helt och fullt att du blev arg i den situationen som du beskriver. Det känns orättvist att bli ifrågasatt och missförstådd, och att de sedan inte lyssnar då du försöker förklara. Men det säger mer om dem än det gör om dig. Just i det fallet som du beskriver så känns det som att de försökte hitta fel i det du gjorde. Deras uppförande är barnsligt och fult - men det vet du ju redan.
Jag har ingen säker plan för hur man skall göra för att skapa nya vänskapsrelationer. Men jag tror att man kommer väldigt långt med att vara vänlig och intresserad. Försök att hitta människor som du har gemensamma intressen med, och låt inte andra ta energi av dig om det känns som att de inte uppskattar dig som vän. Du skriver att du grälade med person A, och att ni sedan dess inte har talat med varandra. Beroende på vad grälet handlade om så kanske det skulle gå att lösa den konflikten? Om det känns meningsfullt alltså.
Slutligen så vet jag att tidsperspektivet ser annorlunda ut för dig som ung, men det är trots allt inte så många år kvar som du rör dig på den lilla ort där du bor nu, och efter att du gått ut skolan där så blir det lättare att hitta vänner som är mer lika dig. Men det kan hända att det finns rätt personer där redan nu, som du bara av olika anledningar inte har haft kontakt med ännu. Så satsa på att vara vänlig, hjälpsam och intresserad så kommer rätt människor att hitta dig.
Kram,
Tessi