Problem med penetration
05.09.2020
Hej Decibel.
Jag och min pojkvän har haft problem med sex ett ganska bra tag nu, kanske sedan nyår. Tidigare hade vi inga problem men efter att jag började använda mig av p-piller var det som om något blev fel. Penetration har blivit nästintill omöjligt. Det gör jätteont för mig när han ska penetrera mig så vi måste göra det otroligt långsamt så jag får vänja mig centimeter efter centimeter. Han har svårt att hållas hård när det tar så länge för mig att vänja mig så till sist orkar ingen av oss fortsätta försöka. Jag blir inte lika våt som före p-piller, men vi ser till att jag alltid får en orgasm innan vi försöker och använder oss av glidmedel. Inget hjälper. Han säger att jag känns mjuk så vet inte om problemet är att jag spänner mina muskler utan att veta om det. Jag tror att jag i nuläget är så stressad över den här situationen att det också bidrar till att det inte lyckas. Jag har varit till gynekolog två gånger men de har inte hittat något fel på mig. Jag vet inte vad jag ska göra för det känns som att allt är mitt fel. Min pojkvän är och har varit så tålmodig med mig men börjar förstås känna sig frustrerad när det inte verkar bli bättre. Vi sköter sexet på andra vis men vi skulle självklart vilja att "vanligt" sex skulle vara ett alternativ också.
Vad har ni för tankar om detta?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2020
Hej,
Jag blir ledsen då jag läser det du har skrivit, dels för att det är så vanligt det du beskriver och dels för att det känns som att det är svårt att få det undersökt ordentligt och taget på allvar.
Kort och gott så tycker jag att du på nytt skall kontakta gynekologen. Om det "bara" är en barnmorska eller hälsovårdare du har träffat på preventivrådgivningen så måste du kräva att få en remiss till en gynekolog eller till gynekologiska polikliniken på sjukhuset för det är inte hållbart att det fortsätter som det är just nu.
Det låter som att ni har gjort allting helt rätt, varit tålmodiga och använt glidmedel och hittat på andra saker att göra än penetrativt vaginalt sex. Det är jättebra - även om det inte hittills har gett önskat resultat så är det ett tecken på att ni båda två verkligen vill lösa problemet och få det att funka. Och det är viktigt.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att man kan få problem med samlagssmärta efter att man börjat med p-piller, och det finns olika teorier om vad det beror på. I ditt fall kan det precis som du skriver handla om att du inte längre blir lika våt som tidigare, och att din kropp nu har blivit lite rädd för att ha penetrativt sex eftersom den vet att det kommer att göra ont - vilket leder till att du spänner dig. Det är inte avsiktligt och inte viljestyrt. Jag tror också att det kan påverka saken om du har haft andra problem i underlivet, t.ex. svampinfektioner eller obalans i slidans pH-värde eftersom det är sådana saker som kan orsaka besvär under ganska lång tid trots att det har blivit behandlat och så att säga "gått över".
Saker som du själv kan fundera på är om du äter några andra mediciner regelbundet? Även mediciner som inte alls har att göra med underlivet kan påverka helheten och mediciner som äts för en helt annan anledning kan ge olika överkänslighetsreaktioner som man inte nödvändigtvis förstår att koppla ihop. Du kan även fundera över om du upplever smärta i underlivet om du t.ex. för in dina egna fingrar eller en dildo - eller om det främst är i situationen med din kille som problemet uppstår. Det skulle i så fall svara delvis på frågan om det handlar om smärta från nerverna eller om du oavsiktligt spänner dig. Även om det skulle handla om t.ex. vaginism så finns det saker man kan göra och det går att behandla, men det skulle vara en fördel om en gynekolog kunde ställa den diagnosen så att man visste att man isf behandlar rätt sak.
Med gynekologen kan du även diskutera om du borde testa en annan form av preventivmedel om det handlar om dina p-piller. Det är ett ganska omtvistat ämne och många gynekologer/barnmorskor vill inte riktigt kännas vid det. Men som jag tidigare skrev så är det inte unikt att problem uppstår i samband med användningen av p-piller.
Jag önskar verkligen att du skulle få hjälp, för jag förstår att det är en stor påfrestning för både dig personligen och för er relation då sexlivet inte ser ut som ni skulle önska. Boka en ny tid till gynekologen, vid behov hos en privat gynekolog. Hör gärna av dig på nytt om du behöver skriva av dig.
Kram
Tessi