Problem med underlivet
03.07.2021
Hej! Jag har fått problem med underlivet. Jag har börjat få lite klumpigare flytningar och när de stelnar så blir de skarppa.
Vad kan det vara? Behöver jag oroa mig? Måste jag besöka en gynekolog? Snälla hjälp!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2021
Hej,
Det är svårt att veta på basen av det du skriver om det är frågan om "vanliga" men rikligare flytningar eller om det kan handla om t.ex. en svampinfektion. Svampinfektion är inte heller farligt, så det är ingen panik fast man inte behandlar den genast men för en själv är det förstås obehagligt.
En svampinfektion kan du misstänka om dina flytningar är vitaktiga och gryniga, och om du upplever klåda, irritation eller smärta i underlivet. Antingen vid/i slidan eller vid blygdläpparna. Svampinfektioner kan dyka upp egentligen när som helst, men det handlar om att pH-balansen i underlivet blir fel, t.ex. för att underlivet är väldigt varmt och instängt, för att man tvättat sig med tvål, ätit antibiotika eller för att man haft sex där killen kommit inuti en.
Om du misstänker att det kan vara en svampinfektion så finns det behandling för det på apoteket. Det finns t.ex. en salva som heter Canesten som hjälper snabbt och effektivt. I vissa förpackningar finns det både salva och vagitorier. Använd dessa enligt anvisningarna på bipacksedeln. Det finns också mediciner som kan tas via munnen men eftersom detta är din första (?) svampinfektion så borde dessa mediciner tas på läkares ordination. Du kan alltid ringa till preventivrådgivningen och fråga vad de tycker. De har möjlighet att ställa frågor till dig och på så sätt utreda om det är en svampinfektion (vilket jag ju inte kan nu eftersom jag inte har möjlighet att ställa frågor..)
Om problemet däremot är mest att flytningarna är rikligare just nu, men att de fortsättningsvis är genomskinliga och du inte har några andra av symtomen så tycker jag att du skall fortsätta som du gjort hittills. Försök att låta underlivet andas då det finns möjlighet till det. Tvätta underlivet med vatten en gång om dagen. Ingen tvål och undvik att tvätta oftare än så.
Och som sagt - tveka inte att ringa till preventivrådgivningen. De kan hjälpa dig.
Kram,
Tessi