Rädd pojkvän
01.07.2021
Hej decibel! Jag undrar om min tjej kan bli gravid av gnidsex?? Vi har haft det kring hennes ägglossning och även andra gånger. Nu är hennes mens över en vecka sen och hon säger att hon alltid haft regelbunden mens sen ca 4 år tillbaka när hon fick sin första mens. Är orolig nu om hon kan ha blivit gravid..
Svara gärna snabbt eftersom både hon och jag är oroliga.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2021
Hej,
Nu vet jag förstås inte hur exakt ni definierar gnidsex, men för att en tjej skall kunna bli gravid så krävs det att spermierna kommer in i slidan, gärna så högt upp som möjligt så de lättare kan ta sig vidare till livmodern/äggledaren där spermierna då möter ägget. Den enkla regeln är ju därför att om du skall IN i henne - så skall ni använda skydd.
Din flickvän kan med andra ord inte bli gravid genom att ni gnider era kön mot varandra eller genom att du kommer utanpå henne, inte heller genom att du skulle ha sperma på fingrarna och sedan föra in fingrarna i henne (jag tror att du skulle märka det själv om din hand var täckt av sperma - då är det läge att torka av den innan du rör vid tjejen.)
Bara för att hennes mens är sen denna gång innebär inte automatiskt att någonting skulle vara fel. Mensen påverkas hela tiden av allting vi gör, hur vi sover, äter, rör på oss, stressar osv osv. Även om mensen alltid förr har varit så regelbunden så man har kunnat ställa klockan enligt den så kan den plötsligt bli sen och oftast får man inte veta vad det beror på.
Så fundera igenom hur ert sex har sett ut. Har du varit inne i henne eller bara utanpå? På basen av det du skriver så tror jag inte att ni behöver oroa er. Kom ihåg att mensen kan påverkas av stress, så försök att ta det lugnt även om det är svårt. Ni kan alltid gå och köpa ett test och göra det hemma, så är det antagligen lättare att slappna av sen eftersom mensen är så sen att en eventuell graviditet skulle synas på testet.
Ta det lugnt <3
Kram,
Tessi