Rätt till semester
19.01.2020
Hej! Nu har jag en lite invecklad fråga. Jag jobbar inom snabbmatsbranchen, har jobbat på detta ställe i fem år. Och nu undrar jag hurudan rätt jag egentligen har till semester. Detta år kommer jag att bli tvungen till att dela upp både vintersemestern (1 vecka) och sommarsemester (4) pga att vi har för lite folk som kan jobba. Men är det rätt mot mig som anställd att tvingas dela upp semestern när chefen inte har försökt att få in fler folk? I fjol tror jag var första året som jag hade en sammanhängande sommarsemester på 3 veckor i sträck. Gäller samma kollektivavtal på alla ställen eller finns det fler olika?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Marcus svarar
30.01.2020
Hej.
Förlåt att du fick vänta på ditt svar, det var inte så lätt att hitta någon som kunde svara på den. Men så här svarar vår expert:
"Precis som inom andra branscher så har servicebranschen ett kollektivavtal som säger när på året man ska ta ut sin semester. Där finns det också bestämt hurudana uppdelningar som får göras.
Då det gäller datum så är det i slutändan arbetsgivaren som bestämmer när man tar ut sin semester, där kan man som arbetstagare ha önskemål men det är inte alltid dessa tillgodoses. Uppdelningen däremot är det annorlunda med, där kan inte arbetsgivaren bestämma hur som helst, utan det måste vara i enlighet med avtalet. Vintersemestern får delas upp enbart om arbetstagaren, alltså du i detta fall, går med på det. Lite likadant är det med sommarsemestern. Om arbetstagaren går med på det så kan den del av semestern som överskrider 12 vardagar delas upp i en eller flera delar.
Om du skulle bli sjuk under semestern har du därtill rätt att vara sjukledig då, det vill säga att du får skjuta upp och spara de semesterdagar som du är sjukledig. Detta förutsätter dock ett läkarintyg till arbetsgivaren.
En allmän tumregel med sommarsemestern är att man ska få ha tre veckor sammanhängande semester och att den sista veckan kan sparas eller läggas under en annan tidpunkt. Din arbetsgivare är skyldig att följa rådande kollektivavtal, precis som med löner och arbetstid.
Då det gäller olika avtal så finns det olika för olika branscher. I ditt fall handlar det om servicebranschens avtal för turism-, restaurang- och fritidstjänster."
Marcus
(Vår expert tillägger även att du skall stå på dig, och vid behov be din förman visa dig var hen har stöd för sina beslut i kollektivavtalet. Allt kan inte hen bestämma själv.)
Tessi