Rökning.
24.11.2018
Hej jag har rökt tobak i snart 2år ja ska sluta har försökt men det går inte. Jag undra om man får finnar eller vad det än är i ansiktet. 21

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2018
Hej
Att röka har inga fysiska fördelar överhuvudtaget. Det har enbart negativa följder för alla delar av ditt fysiska välbefinnande. Så ja, det leder till finnar och orenheter i hyn, det gör att hyn åldras snabbare och man får mer rynkor. Det försämrar din blodcirkulation, fertilitet och det är cancerframkallande. Allt detta vet du antagligen redan, för det finns nog ingen som inte har hört att rökning är farligt.
Men
Jag vet också att det är svårt att sluta. Om det var jättelätt så skulle det inte finnas några rökare. Hur man lättast slutar varierar lite från person till person. För vissa funkar det bäst att välja ett datum - förbereda sig väl och sedan sluta rakt av. För andra kanske det funkar bättre att trappa ner och byta ut cigg mot nikotinpiller eller plåster. Alla rökare kommer ibland till en punkt då det känns som att det skulle vara vettigast att sluta röka, och jag tror att det är den punkten man skall vänta på. Då den kommer så är det lättare att stå fast vid sitt beslut och verkligen sluta. Det du kan göra redan nu är att för varje cigg du tänker tända fundera över om du verkligen behöver göra det. Typ: tar jag denna cigg för att jag behöver den eller för att jag har tråkigt/är sysslolös/ bara av gammal vana. På detta sätt kan man lämna bort ganska många cigaretter om dagen och alla cigaretter du inte röker är bra för dig. Var stolt över dig själv de gånger du INTE tänder en cigg.
Försök på allvar att sluta. Det kommer bara att bli svårare med tiden och du är trots allt ännu ung och hinner lära dig ett helt nytt beteendemönster. Du förtjänar att vara rökfri.
Kram
Tessi