Sår på ollonet
05.09.2020
Hej, jag känner mig väldigt orolig för detta och vill inte berätta för mina föräldrar eller någon annan. Jag onanerade 3 dagar sedan med en ”hemmagjord leksak” som användes av en latex handske och en handduk. Jag använde ingen slags lubrikation eller något liknande, bara försats och vatten. Det var ganska torrt och jag tror att skinnet på ollonet blev skadat efteråt. Det blödde väldigt minimalt efter onaneringen på ollonet och sedan började jag känna en brännande känsla när jag höll fingret på såret och när jag drog upp förhuden men det gick över ganska snabbt, ungefär 1 timme. Nu 3 dagar senare ser det ungefär lika ut men gör inte längre ont när jag urinerar eller rör på det. Jag har inte gjort rent såret förrän igår med kroppstvål och vatten, vilket gjorde ganska ont. Det är två sår och de är på bägge sida av hålet på ollonet. Det är väldigt rött och har en väldigt lätt konsistens av gul i mitten av såret. Jag märkte också igår att det kom väldigt lite av en gul-ish gegga från det ena såret. Vad ska jag göra? Ska jag tvätta det varje dag? Jag har ingen tillgång till medicin som antibiotika eller något eftersom jag tror jag behöver mina föräldrar för att köpa det. Tack.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2020
Hej,
Det du behöver göra nu är att tvätta såret med rent vatten varje dag. Använd inte tvål eftersom det torkar ut huden och eventuellt gör den ännu mer irriterad. Dra förhuden helt tillbaka så att ingen smuts lämnar kvar. Om du hittar t.ex. Bepanthen-salva hemma så kan du smörja med det, men jag tror det kommer att gå bra utan också. Huden på ollonet läker förhållandevis snabbt.
Jag kan tro att friktionen mot en plasthandske har orsakat skavsår. Och det kommer att läka av sig själv utan problem bara du håller det rent. Men i fortsättningen är det viktigt att du använder någon form av glidmedel just för att undvika problem med skavsår. Glidmedel kan du köpa i nästan alla butiker och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem. Du kan också använda en olja eller oparfymerad hudkräm som du hittar hemma (dock inte tillsammans med kondom eftersom olja inte passar ihop med latex så kondomen går lättare sönder - men detta är ju bara ett problem om du gör det med en partner och inte om du onanerar.)
OM det skulle vara så att såret inte läker på t.ex. en vecka så tycker jag att du skall gå och tala med din hälsovårdare, hen kan då vid behov boka tid till skolläkaren eller till en läkare på hvc. Men jag tror inte att det kommer att behövas bara du sköter om såret.
Kram
Tessi