Sjukt orolig
04.07.2021
Hej! Jag är en tjej som under en längre tid pratat med en kille som är ett år äldre än mig. Vi ska träffas nästa vecka och jag vet att han är into me på alla sätt som går. Jag litar nog på honom och känner mig som bekväm med honom. Vi har pratat ganska öppen om sex med varandra och jag tror jag är redo och han känns som den rätta, men ändå känner jag mig väldigt nervös och är rädd att jag kommer backa ur ifall det händer. Har sån ångest över detta! E.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2021
Hej,
Jag tycker det låter helt naturligt att du är lite nervös och känner en viss tveksamhet inför att ha se med honom - eftersom ni inte har träffats och diskuterat saken utan "bara" skickat. Sex skall vara någonting man har för att man VILL, för att man känner att man vill vara nära personen fysiskt och för att man är attraherade av varandra - INTE för att det är någon sorts affärsuppgörelse som man har kommit överens om på förhand. Du kan vara helt 100% säker på att detta inte är den enda chansen du har till sex så du har ju själv rätt att bestämma när det skall hända och när du känner att är rätt tillfälle.
Jag trycker att det är helt okej att ni träffas och lär känna varandra bättre, och skulle ni upptäcka att ni är brutalt attraherade av varandra så är det ju jättetrevligt MEN man behöver inte på förhand lova någon att man kommer att ha sex. Lita på att han är intresserad av att träffa dig också utan att ni ligger med varandra (och om han inte skulle vara det så skall du inte ligga med honom för då är det SÅ inte värt det.) Du behöver inte på förhand bestämma någonting alls. Träffa varandra och känn efter. Vill du inte ha sex med honom, om det inte känns helt rätt så väntar ni. Kanske det känns bättre nästa gång - eller så kan det hända att det inte alls är han som är rätt för det utan någon annan.
Om du tänker på det andra vägen. Att han egentligen inte alls skulle vara tänd på dig utan ställer upp på att ha sex med dig bara för att han har lovat att göra det men egentligen inte tycker att det är värt det så skulle det ju inte kännas speciellt bra för dig heller. Det jag försöker säga är alltså att sex skall vara speciellt, inte någonting som man ställer upp på bara för att man har "lovat".
Njut av att det känns spännande och pirrigt att träffas. Och ha med dig kondomer och hela köret ifall att det känns rätt. Men om det inte gör det av någon anledning så är det helt okej att vänta med det. Sex borde handla om attraktion och lust - inte om att man känner sig tvingad. Då är det inte sex utan någonting helt annat. Var rädd om dig <3
Kram,
Tessi