Skolgympa

17.02.2021
Hej, i min högstadieskola är flickorna och pojkarna indelade i separata gymnastikgrupper vilket jag kan tycka är bra för att alla ska våga ta plats och utvecklas. En del av oss flickor har disskuterat dett dilemma men vågar inte ta upp det eftersom vi är rädda att få sänkt uppförande vitsord. När vi senast skulle dansa (pojkarna och flickorna) blev det inte av pga pandemin och närkontakt. Vi flickor fick därför dansa line dance medans pojkarna fick spela innebandy eller dyl. Vi frågade varför och svaret blev att lärarna vet att pojkarna inte orkar koncentrera sig lika bra. Jag kan tänka mig att en massa av flickorna där hellre skulle spelat volleyboll men vi blev tvungna att följa läroplanen, medans pojkarna fick njuta av innebandyn efterson "boys will be boys". I början av 7an fick pojkarna direkt börja på med fotboll, imnebandy, basket och volleyboll medans vi flickor i början hade "namnlekar", " bollskoj" (vi testade att kasta olika sorters bollar åt varann) och andra lekar på schemat. Pojkarna tillåts helatiden frångå planeringen för att de är sånna som de är. I 7an var pojkarna i krafthallen mycket ofta, medans flickorna var där max 3 gånger under hela året. När den gemensamma dansen för flickor och pojkar närmade sig, sprang pojkarna iväg från lektionen, blev ditlagade igen och uppförde sig inte. När de väl uppförde sig i några minuter och någon ställde sog med flickan längst fram i polonäsledet fick denne "bravo-märkning" på wilma, medans ingen av dessa flickor fick någon sådan, när pojkarna dessutom sprungit iväg hela bunten. Trött
Isabella Bengs

Utvecklingspsykologistuderande Isabella svarar

23.02.2021

Hej!

Jag förstår verkligen att du och de andra flickorna tycker att det är orättvist att era gymnastiklektioner ser ut som du beskriver. Tyvärr är det du beskriver inte helt ovanligt i skolor. Jag tycker att det är bra att du insett att ni blir felbehandlade och att du och några andra flickor tillsammans diskuterat problemet, och också frågat lärarna varför ni var tvungna att dansa när pojkarna fick göra andra saker. Det är modigt gjort av er att stå upp för er själva, alla vågar inte det.

Som du säger känner vissa att det är lättare att våga ta plats och utvecklas när flickorna och pojkarna är i separata gymnastikgrupper, men då finns tyvärr också risken för diskriminering. Det är inte rätt att det är så, men genom att uppmärksamma problemet, precis som du gör, kan man motarbeta orättvisan.

Det låter som att er gymnastiklärare har ett föråldrat och diskriminerande synsätt när det kommer till kön. Diskrimineringen som sker under era gymnastiklektioner är en verklig problematik. Ingen ska känna som du och de andra flickorna gör när man är i skolan, och inte någon annanstans heller för den delen. Gymnastiklektionerna ska vara roliga och meningen är att ni ska hitta motionsformer som ni gillar, vilket är svårt då ni blir orättvist behandlade. Pojkarna upplever kanske inte att gymnastiklektionerna är orättvisa, eftersom de får göra lite som de vill, så lärarna ser kanske inte hur stor problematiken är då hälften av eleverna i årskursen är nöjda med gymnastiklektionerna.

Jag kan förstå att det är frustrerande att pojkarna får beröm när de gör som de ska efter att de bråkat, medan ni flickor bara förväntas lyda. Att pojkar inte kan koncentrera sig och att flickor alltid är duktiga och lyder är gamla stereotyper som inte stämmer, men som tyvärr ännu finns kvar. Kom ihåg att det inte är ni elever som gör något fel, utan det är helt och hållet på lärarnas ansvar.

Det du och de andra flickorna kan göra är att ta upp detta med personalen på skolan. Om du inte upplever att gymnastikläraren bryr sig tillräckligt ska du diskutera med rektorn så att något görs åt saken. Du och de andra flickorna har rätt att trivas på alla lektioner och ni ska inte behöva känna er orättvist behandlade. Något annat som du och de andra flickorna kan göra är att fortsätta ifrågasätta gymnastiklektionerna. Ni flickor kan t.ex. tillsammans diskutera vilka sporter ni gärna vill göra under gymnastiklektionerna och sedan föreslå detta till er gymnastiklärare. Fortsätt att ifrågasätta varför pojkarna hela tiden får frångå planeringen, med tiden förstår lärarna kanske att de behandlar er orättvist. Jag förstår också att ni kan känna er oroliga över att era ”klagomål” ska påverka era uppförandevitsord, men att ni känner er diskriminerade emot ska absolut inte påverka era vitsord. Om man undrar varför man får ett visst vitsord kan man alltid fråga av läraren varför man fått det vitsordet, och då ska läraren ha ett tydligt svar, annars kan man ta upp saken men t.ex. studiehandledaren eller rektorn.

 

Jag hoppas att det löser sig!

 

//praktikant Isabella

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej. Jag vill bli lärare. Men jag unrar vad ska jag studera för att kunna bli lärare?
Läs mera

Yle

Hej. Jag har funderat på vad jag ska göra efter nian och jag undrade lite om jag ska jobba på yle (vill jobba med exempelvis yle watt) men vilken utbildning ska jag gå och behöver jag gå gymnasiet
Läs mera

Jag orkar int me något i skolan. Jag gör alrog läxorna och orkar int öva på prov. Ja fattar inget på lektionerna fö ja e fö dum och ja är dålig på de ämnen jag brukar vara bra på. Jag brukar vara bra...
Läs mera

Hej!
jag ska snart börja på gymnasie och har en dröm att bli polis i framtiden. Jag undrar nu vilka ämnen jag kan fokusera mer på att läsa i gymnasie som är viktiga och som kan vara en egenskap att ha...
Läs mera