Sluta röka 69
14.11.2019
Hej jag är en kille 16år.. Rökt snart i ca 4år
Försökt sluta men det går inte.
Förut rökte jag bara kanske 1-2 paket på 2 veckor men nu de senaste åren röker jag 1paket om dagen.
Vad ska jag gööra??? Tobakspojken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2019
Hej.
Du skall sluta. Helt enkelt. I nuläget är du ännu ung, och hinner skapa dig en identitet som "ickerökare", men att skapa sig en ny identitet eller bryta ett gammalt mönster blir svårare ju längre man håller på. Det är oftast inte den fysiska abstinensen som är svårast, för den går över på en ganska kort tid, det är mer det psykiska beroendet.
Det psykiska beroendet innebär att du ser dig själv som en rökare. Att du antagligen tar en cigg då du står och väntar på någonting, eller då du har tid att döda. Att gå och röka blir ett sätt att få paus under dagen, och att få kontakt med nya människor - och alla dessa saker måste man lära sig hantera på ett nytt sätt då man slutar.
Det finns många olika metoder att välja mellan då man skall sluta. Men oavsett vilken man väljer så måste det börja med att du fattar ett beslut om att du VILL sluta. Om du inte har fattat det beslutet är sannolikheten att lyckas betydligt mindre - och då kommer det att göra det ännu svårare att försöka sluta nästa gång eftersom du har "misslyckats".
Jag tycker att det är en bra idé att därför vänta tills det kommer en period då man vill sluta. Man kan då bestämma sig för ett datum, t.ex. om två veckor - då man skall sluta. Då hinner man förbereda sig själv mentalt ett tag på förhand och t.ex. planera för saker man kan göra för att ersätta rökningen. För många rökare känns varje cigarett som en sorts belöning, t.ex. när man har fått ett arbete klart eller när man skall byta uppgift i vad man än håller på med. Och då man slutar så blir man helt plötsligt utan denna "belöning", vilket ofta upplevs som trist.
Om du vill så finns det olika tuggummin/tabletter/plåster med nikotin om du vill dämpa den fysiska abstinensen, men jag tror inte att just den boten kommer att bli speciellt svår. Tveka inte att ta kontakt med t.ex. din hälsovårdare eller läkare om du behöver hjälp med att sluta, och på nätet kan du hitta flera olika stödtjänster som kan kännas bra då man kämpar.
Var stolt över dig själv för att du funderar på att sluta. Det är absolut ett steg i rätt riktning!
Kram
Tessi