Snustorkning
13.06.2019
Hej! Är lite smått orolig. Hade lite blött lössnus som jag ville torka så bestämde mig för att lägga det i ugnen en stund. Lag ugnen på ca 30-40grader och spillde ut snuset rakt på aluminiumfolie och inn i ugnen. Hade det i ugnen ca 1h och sedan lät jag det torka på aluminiumfoliet i ca 30 min. Min fråga lyder, kan det vara skadligt för kroppen att använda snuset nu efter att jag haft det på aluminiumfolie? Har nämligen läst att för mycket aluminium kan vara skadligt för kroppen. Snuset var oxå väldigt fuktigt så det kan ha medgjort att det drog i sig ännu mer aluminium.. Kalle123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2019
Hej.
Snus i sig är ju inte någon hälsoprodukt, så från första början är det nog inte så nyttigt med snus - som du redan vet.
Jag tror inte att aluminiumfolien påverkade saken nämnvärt åt något håll. Som du säkert vet så tillreds också mat många gånger i aluminiumfolie, utan att det talas speciellt mycket om att det skulle vara skadligt.
Så jag tror inte att du behöver stressa över att snuset skulle innehålla mer aluminium för att du torkade det på folie, men sluta gärna snusa helt och hållet ändå om du oroar dig för din hälsa :)
Kram
Tessi