Sockerpiller men utebliven mens?
20.03.2020
Hej, jag har tagit mina ppiller i en månad och nu är jag på andra månaden och tar mina sockerpiller. Har tagit 3 och ennu inte fått min mens, jag undrar om ja ska börja på den nya kartan eller om jag inte ska ta något alls och vänta tills jag får min mens? För om jag börjar på den nya kartan stoppas väl mensen? Och jag skulle vilja ha min mens. Är så förvirrad. Mår skit

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2020
Hej.
Det kan ju hända att din mens redan har dykt upp, men egentligen oavsett om den har gjort det eller inte så är det bara att leva vidare som tidigare. Nu vet jag ju inte vilken sorts piller du äter, det finns vissa piller med vilka det är ganska vanligt att mensen uteblir helt, men det kan också hända att det var bara denna gång som den gjorde det.
Även om din mens inte dyker upp då du äter dina sockerpiller (eller har paus) så skall du fortsätta äta dem. Om du har glömt bort ett piller eller liknande så måste man givetvis ta det i beaktande att man kan ha blivit gravid - men om du har ätit dina piller som du borde alla dagar så är det bara att fortsätta.
Man rekommenderar att man fortsätter med samma piller i åtminstone tre månader innan man byter märke, eftersom det tar ungefär den tid för kroppen att vänja sig vid pillren, och de flesta biverkningar hinner försvinna under den tiden.
Jag förstår att du gärna skulle vilja ha din mens som ett "kvitto" på att du inte är gravid, men jag rekommenderar att du ändå fortsätter med pillren och ger din kropp en möjlighet att vänja sig vid dem. Om du inte är nöjd om några månader så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kram
Tessi