Stånd
21.04.2021
Hej jag är 26 år och har svårt att få stånd när ja ska ha sex med någon men när jag är själv går det hur bra som helst? Är jag nervös och hur får jag dett att funka jobbigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.04.2021
Hej,
Eftersom du får stånd helt normalt då du är ensam så är jag ganska säker på att det inte finns någon fysisk orsak till ditt problem, utan att det precis som du skriver själv beror på att du oroar dig.
Ofta kan det bli en ond cirkel. Så att man vid något tillfälle tillsammans med en partner märker att ståndet avtar - och efter det blir man så rädd att det skall hända igen att man därför inte kan få stånd. Det som hjälper i dessa fall är att slappna av och ta det lugnt.
I bästa fall har du en och samma partner, som du kan diskutera saken med så att hen är medveten om det. Det är ALLTID spännande att ha sex med en ny partner, och givetvis vill man att allting skall lyckas - men då är också kraven på prestationen onödigt stora. Har du en och samma partner så kan ni tillsammans ta det lite längre för varje gång. Börja med att enbart kyssas och smeka varandra - och att försöka fortsätta trots att ditt stånd skulle avta. Det finns många andra saker man kan göra än att enbart ha penetrativt sex - så istället för att bara låsa dina tanker och tänka på ditt stånd så kan du fokusera på din partners njutning och försöka ge hen en fin upplevelse. I bästa fall kommer du då att märka att din partner njuter och att du själv slappnar av - och vid nästa tillfälle går ni lite längre, t.ex. kysser och smeker varandra utan kläder.
Tanken är alltså att lära din hjärna att inte vara så nervös eftersom sex inte är en prestation utan någonting man gör för att det skall vara skönt och roligt. Men det är väldigt mycket lättare att lära hjärnan det om partnern är samma - istället för att partnern byter från gång till gång.
Om det känns som att du behöver tala med någon om detta problem (som faktiskt inte alls är ovanligt) så kan du kontakta en läkare vid hvc i din kommun och be om att få träffa en sexualrådgivare .
Kram,
Tessi