Svamp kanske??
21.01.2020
Hej! Jag undrar om jag har fått svamp i mitt underliv. Jag tvättar inte med tvål där och försöker att byta underkläder varje dag. Jag tycker att det brukar lukta lite fuktigt omkring mig typ, vet int om människor runtomkring mig också känner lukten. Mina flytningar har ibland också varit gelé aktiga
Jag har inte haft sex så jag vet att jag int har några könssjukdomar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2020
Hej.
De vanligaste symtomen på svamp är klåda och vitaktiga, gryniga flytningar. Flytningarna då man har svamp brukar inte lukta speciellt illa.
På basen av det du skriver är det nästan omöjligt att veta om dina flytningar är normala eller inte, men om det inte kliar i ditt underliv så skulle jag gissa att det inte är svamp utan antagligen snarare en obalans i pH-värdet som gör att dina flytningar luktar lite. Sen är det ju svårt att säga om det är normalt att ett underliv luktar "fuktigt". Alla underliv har sin egen doft, och alla tjejer i din ålder har flytningar i någon utsträckning. Det handlar kanske mer om ifall du tycker att flytningarnas doft och mängd har förändrats från hur de varit tidigare, och om du själv upplever att flytningarna luktar direkt illa.
Det är bra att du inte tvättar dig med tvål och du byter underkläder varje dag. Du kan också försöka sova helt utan underkläder och att inte använda så tätt sittande kläder under en tid så får man kolla om det ändrar på någonting. Hela kroppen är ett system, så försök att dricka lite mer än normalt och att inte äta så mycket socker (t.ex. jästsvampbakterien tycker om socker). Ät gärna C-vitamin, som är bra för hela kroppen.
Så på basen av det du skriver så tycker jag inte att det låter riktigt som svamp, och därför tycker jag inte heller att du skall köpa mediciner och behandla dig för det. Det orsakar mer irritation än nytta att behandla sig för någonting man inte har. Börja med att sköta om hygienen och "ventilationen" till underlivet. Om du inte tycker att det hjälper och underlivet ännu luktar konstigt så finns det receptfria mediciner på apoteket som man kan använda för att få bakteriefloran i skick, då kan du testa med det. (T.ex. Vagi-C, Vagi-Care o.s.v.)
Och slutligen - det är helt normalt att man har symtom från underlivet ibland och lika normalt att man inte riktigt förstår hur man skall sköta det. Kvinnans underliv kan vara ganska krävande att ta hand om - men man lär sig hela tiden.
Kram
Tessi