Top surgery
29.06.2021
Hej! Jag är 17 år och icke-binär. Mitt biologiska kön är flicka och jag är mycket obekväm med mina bröst. De är en av huvudorsakerna till att jag är obekväm i min kropp och jag drömmer om att ha top surgery, alltså minska mina bröst. Det skulle göra mitt liv mycket bättre. Är det möjligt för mig att som icke-binär ha top surgery i Finland? Hur skulle ja i så fall gå till väga? Ifall det inte är möjligt i Finland, är det möjligt för mig att göra det någon annanstans? Pumba

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Miska svarar
01.07.2021
Hej,
Jag skickade din fråga vidare till Miska som är servicehandledare på kompetenscentrum för könsmångfald.
Miska svarar att en ickebinär person har möjlighet till top surgery. Det du behöver göra är att du i det skedet då du blir myndig besöker en läkare (t.ex. vid hvc) för att hen skall skriva en remiss till Polikliniken för könsidentitetsutredningar.
Vid polikliniken för könsidentitetsutredningar (som finns i Helsingfors) tar man sedan ställning till alla fall individuellt och vilken form av hjälp personen behöver. Utredningen brukar ta ungefär ett år.
Lycka till.
Kram,
Tessi