Universitetsstudier
16.07.2021
Hej!
Jag är första på reserv till en utbildning jag sökt, idag 16.7 var sista dagen att tacka ja eller nej till de utbildningar man blivit antagen till, men det sår ändå att man kan få reservplatser ända till 2.8, så hur kan det delas ut platser ända till augusti om sista svarsdag är idag? Skulle gärna vilja veta eftersom att jag är första reserv och det skulle kännas surt att lämna som det

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.07.2021
Hej,
Om du är första reserv så gissar jag ju att de hör av sig rätt snabbt om det skulle vara någon som tackar nej. Anledningen till att det står 2.8 som sista datum är ju det att de erbjuder reservplatserna i tur och ordning till de personer som finns i reservkön - men det är ju inte heller självklart att de tar emot platsen, så då fortsätter man erbjuda platsen till nästa i kön o.s.v. På det sättet kan kösituationen ändå leva och förändras fram till den 2.8.
Hälsningar
Tessi